Gå til innhold
Arkivverket

[#59018] Tydehjelp, dåpTr.heim Domkrk.1796 + 'hollands croix ? farende capit.'


Gjest Grete Kjersti Lund
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Kjersti Lund

Hei.Trenger hjelp til å tyde hvilken betegnelse/yrke som står foran far til Elisabeth Maria. Hun innført som nr 152. Har også et spørsmål angående det som står etter en av fadderne, Hans Lorentz Smith. Jeg leser det som ' hollands croix? farende capit. ' Går ut i fra denne betegnelsen er noe innen det maritime, men det hadde vært kjekt å vite hva en 'hollands croix farende capit' egentlig er. Lenken ligger forhåpentligvis her Lenke Mvh Grete Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Denne fadderen er altså kaptein/skipper på et handelskip.Jeg lette etter faren Elias Mejer i 1801 Trondheim for å se nærmere på hans yrke men fant ham ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Kjersti Lund

Tusen takk til deg Astrid for oppklarende svar.Jeg finner heller ikke Elias Mejer i FT 1801, har prøvd alle varianter på både for- og etternavnet. Mulig han bare var en som var på 'gjennomreise', hvem vet. Finner bare en med yrke 'tegnemæster' i FT 1801, og det er ikke Elias.Det gjør det jo straks verre å finne eventelle opplysninger om han. Karen, Elisabeth Marias mor, ble i allefall gift i Tr.heim i 1799 med Carl O. Nensen fra Sverige. Elisabeth Maria er således halvsøster til min 2xtipp-oldemor.Mvh Grete Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Elias Mejer tror jeg ikke finnes i det hele tatt i Norge i 1801, så han var nok en som for rundt en stund og vendte tilbake dit han bodde, hvor nå det var (tenkte på Sverige). Tegnemester kan ifølge Ordbog over det danske sprog bety tegnelærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.