Gå til innhold
Arkivverket

[#59022] Nasjonalbiblioteket- Digitale Aviser . Stillstand i scanningen?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg observerer at det har vært svært liten fremdrift i utvalget av Digitle aviser ved Nasjonalbiblioteket det i et års tid.Er det noen som vet hvorfor fremdriften med å legge ut aviser digitalt går så tregt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje du heller burde rette det spørsmålet til dem, for da er det vel større sjanse for at du får et riktig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Solbakk

HeiDet er naturligvis en god idé å spørre Nasjonalbiblioteket direkte. At jeg fikk snusen i dette spørsmålet og svarer her nå er mer en tilfeldighet.Men iallefall: Vi digitaliserer aviser som bare det, men dessverre er det aller meste av det vi har digitalisert i år og i fjor beskyttet av opphavsrett og vi kan derfor ikke legge det åpent ut for allmennheten. Det vi har digitalisert og OCR-tolket for å muliggjøre fritekstsøk er først og fremst en god del årganger av Aftenposten og Adresseavisen. Vi har også oppe en pilottjeneste med digital avlevering av de samme avisene siden medio 2007. Dette materialet vil i nær framtid bli tilgjengelig digitalt i Nasjonalbibliotekets lokaler, men vi har foreløpig ikke rettigheter til å gjøre det tilgjengelig ut over dette.Med vennlig hilsen Svein Arne Solbakk, Direktør for IKT og digitalisering, Nasjonalbiblioteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Hr Johansen; med fare for å gjøre reklame for noe som jeg ikke har noe med å gjøre, i serien 'Nordisk Kriminalkrønike' - kan fåes på loppemarkeder for en billig penge og på antikvariater for en dyr - er det også i hvert bind referert en del eldre norske kriminalsaker med usikkert utfall. Her er dog vederheftigheten i detaillene ikke garantert!(For ordens skyld; jeg har ingen økonomiske interesser i nevnte bokverk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Svein Arne: Kan du si noe mer om hva som skannes og ocr-tolkes, og om framdriftsplanene for dette prosjektet? Hvilke aviser og hvilke årganger kommer til å bli tilgjengelig digitalt hos dere eller på internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Solbakk

De videre planene er ikke helt avklart, men jeg kan komme tilbake med mer detaljert informasjon her når vi åpner den digitale avistjenesten i våre lokaler. Da er det kanskje også mer klart hva som vil bli digitalisert i den nærmeste tiden og hva vi evt. kan legge åpent tilgjengelig.Med vennlig hilsen Svein Arne Solbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vi venter i spenning på flere digitalserte aviser og årganger.En utrolig rik kilde både for historisk intresserte og slektsforskere! Lykke til med arbeidet videre!mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.