Gå til innhold
Arkivverket

[#59023] Melda, S-TRL Fam. borte i 1865, eller feil i tellinga ?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg rota rundt med et problem uten å finne en løsning. Det gjelder:Ane Eriksdt. f.1817 Blokken. Gift 1839 med Ole Thoresen Storaas døpt 1808. De får 2 barn på Storaas: Kirsten i 1843 og Erik i 1849. Så blir det helt stille. Finner ingen døde eller oppgift.Det nærmeste jeg kommer i 1865 er denne familien, med feil far Lenke Jeg har absolutt ingen mulighet til å reise til et arkiv for å sjekke tellinga. Om noen tilfeldigvis vet hvor disse 2 barna var i 1900 ville jeg satt pris på å få vite det.Jeg har slektene bakover så ikke bruk tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Berit!Det står om denne familien i Gard og Ætt III side 209 (Meldal). Barna som er oppgitt er Berit Olsdatter som døde på Halset 22.12.1897, og Erik Olsen som omkom i Drogsetgruva 15.6.1870. Hva som skjedde med 'Storin' Ole Toresen og kona står det lite om, bortsett fra at at Ole overtok garden Storstuggu Storås i 1829. Han flyttet gardshusa, men måtte selge først halvparten, så ene 4.parten og tilsist resten.Litt hjelp kanskje...Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk John Tore. Det hjalp og sparte meg for mye leting etter barna.Det var vel Kirsten som døde i 1897. Da er både hun og Erik 'i boks'.Er det slik at du har bøkene fra Meldal har du da mulighet til å sjekke gården Brobrækken for meg. Får håpe det ikke er en plass som bare fantes en kort tid for jeg finner den ikke i 1900. Men i 1801 finner jeg Brekken og i 1900 gnr. 80/1 Brækken. Kanskje det er det samme.Det er ikke nok med at jeg ikke kan dra på et arkiv, men mitt lokale bibliotek har vært stengt ganske lenge, og er stengt fram til ferien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Jeg har Meldalsbøkene, men finner ingen plass som er benevnt Brobrekken. Etter tellenummer hørte den nok inn under Grana eller Drogset. Ole er losjerende, så det behøver ikke å være en plass engang.Her må nok lokalkjente inn...Beklager, det var Kjersti som døde i 1897.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenka virker ikke, men jeg har sett det dødsfallet. Jeg reagerte på at Ane var gift lægdslem da hun døde, mens mannen noen måneder etter var gift kårmann da han dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er lenka på nytt likevel.: LenkeOg nå var det jo litt mer enn noen måneder senere at Ole døde. Det var nå drøye 6 år senere, så han kunne jo ha tid nok til å gifte seg igjen.Men jeg tror nok bare det er en feilskrift. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har så rett. Kan ikke se av databasen at han ble oppgift. Han var jo omtrent 80 da han ble enkemann, så jeg kan ikke tenke meg at det ville vært enkelt å finne en brud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

-Og her er Kirsti Olsdatters begravelse som bekrefter at hun ikke var gift 'pige inderst' nr 30 i Klokkerboka LenkeMvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.