Gå til innhold
Arkivverket

[#59025] Gamal salme eller song


Gjest Bjørn Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Er der nokon som har vore borti salmen eller songen 'Være Fred med Eder Alle'? Tittelen er oppgjeven som melodi til eit dikt av Lyder Sagen, skrive i Bergen 1808. Salmen eller songen var då kjend, så den lyt vera eldre. Kan hende står den i koralboka til Zink frå 1801. Diktet til Sagen har vers på 6 liner jambisk med rekkefølgja 887788. Om nokon veit om ein annan salme eller høgtidsstemd melodi som kan nyttast, er dét òg av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg finner ikke noe relevant denne gangen i den lenken Jarl refererer til. Det 'heteste tipset' er vel det Berit kommer med. Her er samme sangen (med en litt annen grammatikk) nevnt på en annen nettside:------------------------------------ Hans Frederik Werner Abrahamson. Født d. 10. April 1744 i Slesvig, artillericapitain og lærer ved forskellige militære instituter i København. Han var en fortjent skribent, ikke blot i militær, antikvarisk og historisk retning, men fornemmelig i lingvistisk ('Dänische Sprachlehre für Deutche Kopenh.1812')og æstetisk retning. I forskellige tidsskrifter på den tid, især i Minerva, i det skandinaviske litteraturselskabs skrifter, antikvariske annaler o.fl., leverede han historiske afhandlinger, antikvariske undersøgelser om runestene, oversættelser af islandske sagaer, æstetiske og kritiske afhandlinger m.m. Tilligemed Rabek og Nyerup var han medudgiver af: 'Udvalgte danske viser fra middelalderen I-V Kbj. 1812 - 14' Han skrev også selv digte, hvoriblandt 'Min søn, om du vil i verden frem', og flere folkesange og krigssange; af de sidste mærkes: 'Værer fred med eder alle' i anledning af slaget den 2. April 1801. Han havde tillige andel i den evangeliske psalmebog. Alle hans arbejder er gennemtrængte af patriotisk ånd, vidner om en levende interesse for nordens historie og udmærker sig ved en smagfuld behandling. Han virkede meget på sin tid og vandt almindelig og fortjent agtelse og anseelse. - Abrahamson døde den 22. september 1812 i København. Kilde: Nordisk Conversations Lexicon 1858.Klippet fra denne nettsiden: http://home6.inet.tele.dk/flemclar/kendbio.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Denne fyren synest å vera opphavet til teksten i den songen som er nytta som melodi til det diktet Lyder Sagen skreiv i 1808. Har bokon tilgang til notene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har no fått høyre at i alle høve teksten til songen står på prent i ei gamal lesebok frå 1800-talet, som biblioteket no har lånt inn til meg. Kan hende er der òg notar eller tilvising til ein melodi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.