Gå til innhold
Arkivverket

[#59028] Aksel mikkelsen f. 1788 i Kvæfjord


Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Hei. Håper noen kan hjelpe meg med opplysninger om opphavet til min 2xoldefar. Det jeg vet om min 2xoldefar er at han var født 2.mai 1819 på Indre husby i Kvæfjord. Han ble konfirmert 22.okt 1837 i Kvæfjord. Han giftet seg 6.okt. 1843 i kvæfjord kirke med Anrea Gram Olsdatter, f 9/1 1793 på borkenes i Kvæfjord. Hun døde 3.okt 1828 på indre husby. Håper noen kan bidra med opplysninger. mvh Britt Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei bjørn! Fant en som ble født i 1788.Du må sjekke mot kirkeboken:Aksel Mikkelsen,født 5 jan,døpt 6 jan 1788,Kvæfjord.Faren til denne heter Aksel heter Michel Thomasen: Lenke Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Aksel Mikkelsen ved tellingen 1801,på gården Bogen i Kvæfjord.Foreldrene hans er Michel Thomæs(Thomasen) og Karen Pedersdatter.Aksel har 3 søsken på tellingen. LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er også en bror av Aksel.Denne heter Thomas Andreas og er født 2 april 1777,Bogen,Kvæfjord:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=700062649336&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Trom&juris2=Trom&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Troms&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Denne Thomas Andreas giftet seg 8 juli 1805 med Karen Olsen. Karen olsen er født 13 juni 1773,Wig,Kvæfjord,og døde 17 okt 1813 på Dahle i Kvæfjord. Hennes foreldre het Ole Johnsen og Kirsten Jacobsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Aksel og Andrea fikk også en datter som het Olena Maria,født 28 jan 1816,Indre Huseby,Kvæfjord.Hun ble gift med Lars Petter Iversen 3 jan 1841. Olena Marie døde 21 jan 1864:LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er Andrea Gram Olsdatter på tellingen i 1801,på gården Bræmnes.Foreldrene heter Ole Svendsen og Mareth Engebretsdatter. På tellingen har Ole og Mareth 4 barn,Inger Martha på 16,Ole på 11, Andrea på 8 og Gurina på 6 år.LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Bjørn!Tror du la inn litt feil opplysning angående denne vielsen du nevner i innlegg 1.Han som ble født 2 mai 1819 giftet seg ikke med Andrea Gram Olsdatter,som du skrev,men med Kirsten Maria Nielsdatter(vielse 6 okt 1843)Faren til brudgommen Martinius Axelsen heter Axel Hans Michelsen.Det var Aksel som ble gift med Andrea Gram Olsdatter. : Kildeinformasjon: Troms fylke, Kvæfjord, Ministerialbok nr. 3 (1830-1857), Ekteviede 1843, side 533. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9634&idx_id=9634&uid=ny&idx_side=-437>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Omforladelse Britt!Ser at jeg har skrevet Bjørn i stedet for Britt.Kikka på navnet Bjørn Eide når jeg så innlegget ditt .STOR glipp av meg!Hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Tusen takk for opplysningene. Det er riktig familie.Opplysningene jeg har, fikk jeg fra en som driver slektsforsking. Skal selvfølgelig sjekke mot kirkebøkene. Min 2xoldefar het Martinus akselsen . Han ble gift med Kristine Marie nilsdatter. De fikk bla en sønn Aron Nikolai f 22/7 1853. Han er min oldefar og bodde på Lyså. Håper også at noen kan bidra med opplysninger om opphavet til Andrea Gram olsdatter. Undres hvorfor hun har mellomnavnet Gram? mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Foreldrene til Andrea Gram Olsdatter giftet seg omkring 1769 i Kvæfjord,ifølge FS: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100093635623&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Trom&juris2=Trom&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Troms&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeBarn: Ole,født omkr.1770,Kvæfjord: Lenke Inger Martha,født 1785,Indre Huseby: Lenke Ingebrigt,født 1796,Indre Huseby:Lenke Elisabeth Maria,født omkr. 1797. Hun ble gift med Torleiv Andersen 5 mai 1823:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Husk at Ole Svendsen og Mareth Engebretsdatter i tillegg til disse barna i innlegg 11 også hadde barna på tellingen 1801,Ole,11 år,Gurina,6 år,og selvfølgelig Andrea.Denne datteren Elisabeth Maria som skal være født omkr 1797 bor ikke hos foreldrene ved tellingen.Kan det være skrevet feil på navn,og at det er denne som kalles Gurine, (6 år) på tellingen?Et eller annet merkelig her,denne Elisabeth Marie blir jo også gift med Torleiv Andersen 5 mai 1823(se innlegg 11)Fant vielsen hennes i kirkeboken:Kildeinformasjon: Troms fylke, Kvæfjord, Ministerialbok nr. 2 (1821-1830), Ekteviede 1823, side 371-372. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9633&idx_id=9633&uid=ny&idx_side=-114>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei Ann-Mary. Nok engang takk for opplysninger. Det jeg har ang. Ole svendsen og Martha Engelbregtsdatter: Ole ble født ca 1739 i Oppdal, sør trøndelag. Han døde ca 1808, Bremnes i Kvæfjord. Ble gift ca 1797 med Martha Engelbregtsdatter. f ca 1751 ukjent fødested. døde ca 1817. De hadde følgende barn: 1. Svend f 1778 d 1839 2. Inger Martha f 1785 d 14.11. 1851 3. Ole f. 1790 d. 19/5 1847. I følge dine opplysninger fra kirkeboka ca 1770 4. Andrea Gram f 9.1 1793 d 3.10.1828 5. Gurina f 22/12.1794 d. 13/7 1847 6. Ingebrigt f. 1796 d. 1810 7. Elisabeth Maria f. 1797 d. 6.4. 1865. Lurer fortatt på opphavet til foreldrene. Ang. innlegg nr.9. ikke noe å be omforlatelse for. Feilen var egentlig min. Har hatt en lang dag i barnehagen, med etterpåfølgende personalmøte. Bjørn er mannen min. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Britt! Skal prøve å lete etter jeg også,etter disse personene. Ang. Ole: Kanskje de har hatt to sønner ved navn Ole,en ca 1770(Døde som barn?) og en i 1790(oppkalt etter første Ole?)Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.