Gå til innhold
Arkivverket

[#59031] Bekkelaget - Nordstrand


Gjest tom larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Nyløkken

Det står Olaf J. Aas Transport på vognene i forkant av bildet. Kanskje det er mulig å finne ut hvor de holdt til, og stedfeste bildet på den måten?/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Her ser dere Karlsborgveien 3A, Olav J. Aas' bopel (markert med Rød pinne)og nærmiljøet. Kan ikke finne at dette passer med det bildet Tom har lagt ut, så da har nok OJA hatt forretningsadresse et annet sted. Men ut i fra bildet stemmer det nok at det er i Nordstrand/Bekkelagsområdet evt i Konowsgate mot Gamlebyen og Kværner./S

bilete4741.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Iver og SteinarTakker for forslaget, men jeg har allerede sjekket Karlsborgvn, og jeg mente at det ikke kunne være der, det er rett å slett ikke nok hus. Jeg har tenkt meg en tur på byarkivet, hvor jeg håper på å finne noen flere adresser som denne familien har bodd på. Denne familien har flyttet mange ganger i årene 1890-1906 og har bodd flere steder på Bekkelaget,Nordstrand, 1900 Sætergrend, 1906 Liabruvn.90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg må være enig med Tom i at bildet neppe er hentet fra Karlsborgveien, nettopp av den grunn som anføres. På den annen side vil jeg tro at det kan være en mulighet for at noe (eller hele) bebyggelsen på bildet nå er revet, og at vi derfor kanskje vil ende opp i et uventet resultat, fordi det er vanskelig å kjenne seg igjen.Men dersom bildet er hentet fra Bekkelaget/Nordstrand, så er det et begrenset antall steder det kan være tale om. Murhuset lengst til venstre minner sterkt om en bygård. Mon tro om bildet er hentet fra randsonen mellom villabebyggelsen (i tre) og bygård-bebyggelsen (i mur), og da vil jeg faktisk fastholde muligheten for at det kan være hentet fra området nederst i Kongsveien, eller et par hunder meter lenger sør. –d.v.s omtrent der tunnelinnløpet til Ekeberg-tunnelen nå befinner seg.Et annet sted som kan være verdt å se litt på, er området der Nordstrandsveien møter Mosseveien. Her er det foretatt en stor sanering, men bare for 40 år siden /(min ungdom), var det en bebyggelse her som kan minne om det vi ser på bildet med bl.a. murhus med bygårds-look.Skyggen på stolpen indikerer at vi befinner oss nede i en vest- eller sør-skråning.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Iver Takk for nytt forslag, jeg tror jeg skal la denne saken ligge til jeg har vært på byarkivet, skal se etter folketellinger,adressebøker,ligningsprotokoller, jeg regner med at disse vil gi meg noen konkrete adresser å jobbe utifra,Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.