Gå til innhold
Arkivverket

[#59032] Giftermål Anders Christensen og Anne Hansdtr 1788 - 1793 i Bragernes/Lier eller?


Gjest Tore Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Næss

Jeg trenger hjelp til å finne et antatt giftermål mellom Anders Christensen og Anne Hansdtr en gang mellom 1788 og 1793 i Bragernes/Lier eller omegn.Bakgrunnen er som følger.Vi finner familien i 1801-tellingen for Bragernes: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10602&gardpostnr=281&personpostnr=2224&merk=2224#ovre>Lenke Her er Anders (45 år) gift for 2 gang og Anne (31 år) gift for første gang. Der står også Christina Hansd. 16 år som Deres datter, men det mener jeg er feil. Både fordi Anne da bare ville ha vært 15 år når hun fikk barn og fordi jeg tror hun er datter av Anders og Marthe Olsdtr, her kalt Kierstina døpt i Bragernes 17. april 1785 Lenke Anders og Marthe gifter seg i 1781, Lenke , men Marthe blir begravet 28 august 1788: Lenke I skiftet etter henne står det imidlertid ikke om noe barn: LenkeHvis det er rette Anders og Kierstina/Christina skulle det finnes et ekteskap en gang etter at Marthe dør i 1788 og før Mads blir født i 1793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, kan ikke komme med noen vielse, men trolig giftet de seg rundt 1789-90, for 31. desember 1790 døpes deres førstefødte, Hans, jfr. lenke. Lenkevennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei,Takk for det. Da skulle jo tidsrommet være snevret enda mer inn og nok en gang Bragernes. Kirkeboken for Bragernes i det aktuelle tidsrommet er jo også så lettlest og ryddig så jeg er ganske sikker på at de ikke finnes der. Jeg har vært inne på tanken at Anne muligens var fra Lier, har et par kandidater født i 1770, og at de kunne ha giftet seg der, men har heller ikke kunnet finne dem der eller i Strømsø. Her er det imidlertid lettere å overse dem. Hva blir neste? Hurum, Modum, Skoger osv i en stadig større sirkel?Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, tok en kjapp titt både i Skoger og Tangen, men fant dem ikke. MEN det var en kjapp titt, altså. Har også tenkt på Modum, samt Eiker, det er nærliggende å tenke 'nærområdet', og en giftet seg vel på brudens hjemsted....Håper du finner ut av det, hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I fare for å trekke frem en annen Anders Christensen her, så finner jeg en her i et skifte etter ektefelle Anne Olsdatter? LenkeVel et bomskudd, men siden det ikke var helt sikkert hvem første hustru var, kan det være flere muligheter?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Strandmoe

Hei. Jeg fant en trolovelse i Røyken som kan være de du leter etter. 1. sep. 1788 trolovet enkemann Anders Christensen fra Bragenes med pigen Anne Hansdtr. Aasager. caut. Christen Christophersen og Jacob Pedersen Aaasager. copulert 8.oct.Håper dette kan være til hjelp videre.Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være denne gården Anne Hansdatter kom fra: LenkeKan det finnes en gårdshistorie som har med slekt fra gårdene i Røyken på den tiden?Det passer jo ellers bra med enkemand Anders Christensen og navn på hustru nr. 2. Røyken er jo ikke langt unna Drammen heller.Skulle tro vielsen er den rette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her lurer jeg på om jeg ikke har funnet sønnen Michael døpt i Bragernes i følge denne kilden: LenkeBør vel sjekkes i kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Strandmoe

hei igjen. Beklager årstallet skulle være 1789. Det finnes bygdebok som har noe gårdshistorie, men den er tildels noe feil og ufullstendig. Er en stund siden jeg leste den så jeg er ikke sikker på hva som står om Aasager. Boka heter: Røyken bygd før og nu. skrevet av A. Killingstad.Det er ikke langt fra Røyken til Drammen, og Aasager ligger ganske nær Spikkestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hjertelig takk til Ruth som fant sporet jeg har lett etter så lenge og til Gunn for oppfølgingen. Jeg er temmelig sikker på at dette er den rette vielsen og det rette paret.Matrosen som Gunn nevner i (5) er en annen, for i 1801-tellingen for Bragernes så finner jeg ham og 'min' Anders etter hverandre etter et søk på Anders Christensen.Mads Andersen, nevnt i (10), er min tipp-oldefar så han har jeg det meste om.Takk igjen.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.