Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Astrid K. Natvig

[#59035] Dødsfallet til Mattis Larsen i Hole

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Håper noen kan tyde hva som står under 12. april 1772, da 14 år gamle Mattis Larsen bli begravd Lenkevennlig hilsen Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Tror det står: 12. april begravet her i søen? død funden dreng Matthis Larsøn 14 aar gammel. Jeg synes det er litt for mange bokstaver i 'søen'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid K. Natvig

Takker! Kan være enig i det med 'Søen', men skjønner ikke hva det ellers kan være - dessuten var det vel litt uvanlig å begrave noen til vanns? Hvis han ikke var blitt borte på fjorden, da, og antatt druknet? Jeg lurer på om han kan være sønn av 'murmesteren min', jfr. innlegg 58920, men alderen stemmer ikke, da han var født i 1754...Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole E. Yttri

Jeg tror det står:Begravet den i Sneen død fundne Dreng .....Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid K. Natvig

Bingo - tror du har rett! Stakkars gutt! Har du noen synspunkter på mine 'spekulasjoner' mht. opphavet hans? Jeg har ikke funnet Mattis blant konfirmerte i Hole, men bare 14 år virker noe drøyt,vennlig hilsen Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole E. Yttri

Jeg kan ikke finne noen andre som passer inn, så det kan nok hende det er din forfars bror.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid K. Natvig

Jeg har heller ikke funnet ham i 1801-tellingen, så det kan nok være han, ja.vennlig hilsen Astrid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive