Gå til innhold
Arkivverket

[#59042] Overhoffrettsanke / kongelig reskript


Gjest Stein Norem Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Norem Wisted

Jeg har i en dom fra Lagretten i 1787 sett at de domfelte ønsket å anke til 'hans majestet', som vel var overhoffretten.Det er ikke funnet noen sak behandlet i Overhoffretten, men de domfelte ble satt inn på Bergen tukthus 'etter kongelig reskript'.Betyr det at anken ble avvist, og hvor kan jeg finne denne kongelige reskripten ?Hilsen Stein N. Wisted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Anken til 'Hans Majestet' innebærer at de rett og slett ba om nåde.Alle de kongelige resolusjonene/rescriptene om nåde ligger på mikrofilmruller på riksarkivet. Hvis det var en dødsdom som ble omgjort på denne måten kan jeg hjelpe deg hvis du bare opplyser om hva de dømte het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Det var ikke dødsdom, men kakstryking og livsvarig tukthus for innbrudd, tyveri og rømming fra arresten.Det som står i lagrettsdommen er ordrett'om De med denne Dom er fornøyet, eller De videre vil have den Appelleret ? Svarede : at De ønsker sig Den, hans Maj:ts forestillet til formildelse'Dette var den 22.9.1787, og de dømte var Wendel Marie Frantzdatter Rollof og Anna Dorthe Schumacher.Anna Dorthe Schumacher ble satt inn på tukthuset i Bergen den 18.12.1787 for livstid for tyveri etter kongelig reskript. Hun ble dimmitert 23.2.1791 kl. 5 'for at reise til Faderen', og som følge av benådning ved kongens fødselsdag 29.1.1791Wendel Marie Rolof ble også satt inn 18.12.1787 og døde der i 1799.Har du mulighet til å se etter reskripten selv om det ikke er dødsdom, hadde jeg satt stor pris på det. Det må jo være mellom 22.sept og 18. des 1787.Hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg må også be om hjelp av Torgrim her. Anders Frederichsen ble dømt til å miste sin hals på tinget i Sandsvær våren 1739. Ble dødsstraffen fullbyrdet eller fikk Anders Frederichsen benådning?Mvh Anne Minken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Jeg kan godt titte etter neste gang jeg er på RA.Hva Anders Fredriksen angår, finner jeg ham ikke i listen - det kan bety at dommen ble omgjort av en høyere rett. Alle dødsdommer ble automatisk appellert til lagtinget, og av og til derfra til oberhoffretten, sogar videre til høyesterett også, så det var mange muligheter for å slippe av kroken. En del delinqventer døde før saken kom så langt, og en overraskende (for meg i alle fall) høyt antall klarte å rømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Takk til Torgrim. Beklager innhoppet i Stein Norem Wisteds tråd. Det skal ikke gjenta seg, ble litt for ivrig.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.