Gå til innhold
Arkivverket

[#59043] Lorang Georg Olsen, Oslo, født 150898


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Jeg leter etter en som heter Lorang eller Georg Olsen i Oslo (han får en sønn, Per Gunnar i 1924) og har funnet en mulig kandidat. På FT1900 for Oslo finner jeg Lorang Georg Olsen i Hesselbergs gate 11 Lenke Jeg synes dette ser litt rart ut, for for det første står det 'forsørges av barbermester' i kommentarene og det er ingen barbermester på denne adressen,- så bor han egentlig et annet sted? Og det står også FL på han i familiestillingsfeltet. Ser ingen som tilsynelatende kan være hans slekt der heller. Hva kan forklaringen være? Skulle gjerne vite litt mer om denne karen og hva som skjedde med han fremover, men da må jeg vel kanskje vente på neste folketelling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ny lenke til Lorang Georg Olsen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f00301&gardpostnr=3675&personpostnr=94700&merk=94700#ovre>LenkeDet er mange barbermestere i Oslo 1900, men det er én som heter Emil Olsen som underholder en dattersønn f. 10.07.1899:LenkeAner ikke om det er noen sammenheng her, men det er jo verdt å ha i bakhodet. Kanskje barbermesteren hadde flere døtre med barn som måtte forsørges, eller kanskje han selv hadde vært på galeien så barnet måtte oppfostres et annet sted? Dette er bare tankespill!I samme hus som Lorang bor i 1900, er det noen som heter Holth. Det er også en bakermester som heter Holth:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg har ikke funnet dåpen til Per Gunnar enda. Han er født 23. oktober 1924 (eller 23. november). Det jeg har fått er opplysninger om en slettet grav på Nordre Gravlund. Der lå: Amalie Wilhelmsen født: 20.04.1896 - død: 03.08.1961 - gravlagt: 09.08.1961 og Per Gunnar Wilhelmsen født: 23.10.1924 - død: 18.07.1976 - gravlagt: 22.10.1976Amalie er moren hans. Faren ligger ikke på samme graven tydeligvis.Og så giftet han (Per Gunnar) seg hos Byfogden i 1957 med NN og de bosatte seg i Arendalsgt. Da stod det kommentar om at faren het Georg Olsen og at det var innvilget navneendring til Wilhelmsen i 1944. Mener jeg fikk opplysninger om at han var født 23. november (!) 1924 i forbindelse med ekteskapet.Skal se nærmere på barbermesteren du nevner. Jeg har sett han før, men ble litt skeptisk til at barnet som bodde der var så veldig nær Lorang i alder... Men det er jo mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.