Gå til innhold
Arkivverket

[#59044] Brødre Dankert Chr. og Jens Chr. Dreyer fra Odense til Bergen tidlig 1800-tall.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Dankert Chr. skal ha vært født i Danmark ca 1788. Se debatt [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=35281>LenkeDanker Chr. var skipper og ble gm Margaretha Elisabeth Annaniasdtr Berg i 1812, og var far til snekkermester Reinhold Jacob, Berte Marie gm Gerdt Opsahl og Berntine Oline gm skipper Hans Cl. Holm.Dankert Kristians dødsfall 1871 LenkeDankert Kristian i 1865 Lenke Også Dankert Chr.s bror, Jens Chr. f 1802-1803 i Odense, bor i Bergen,her i 1875 Lenkeog i 1885 LenkeJens Kristians dødsfall i 1888 LenkeHar prøved å leite etter dem på FS, på DIS og på arkivalieronline.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg selv dette i DDD Samtlige personer i husstanden Odense, Odense, Sankt Hans Landsogn, Skibhusene, , 13, FT-1801, B1125Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Peder Dreier 39 Gift husbond Peder Dreier er?? udskrevet?? til kongens s?? Birthe Hansdatter 42 Gift kone Dancvart?? Christian 13 Ugift søn Maria 11 Ugift datter Helene Catharina 9 Ugift datter Maren 5 Ugift datter Hans 2 Ugift søn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg prøver nå å legge inn et bilde av FT 1801 Odense.Hva står det i merknadsfeltet på fam 6? Noen som kn hjelpe?

bilete4696.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

dette ble jo fryktelig. måtte legge det inn fra en annen maskin og der fikk jeg ikke endre det. nå har jeg lastet det opp på arbeidsmaskinen min, og forbedret og redusert det.

bilete4697.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg synes, det ser ud som om, der står:'Peder Dreier er udskrevet til kongens Sóetieneste'Jeg tror ikke den lange tekst ovenover hører til.Hilsen, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for det, Berit.Har du noen ide om hvordan jeg kan finne dåpen til Dankert Chr. f ca 1788 og broren Jens Chr. f ca 1802?St Hans Landsogn i 1801, skal jeg da lete i St Hans Hovedsogn eller Garnisonsmenighed?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her fant jeg på FS det som kan være vielsen til Dankerts foreldre i 1788;LenkeTil opplysning; Dankert Christian nevnes Dankert Peder i to kilder.Kanksje er faren Peder Dreier bosatt i Skibhusene, St Hans Landsogn, Odense, i 1801. Hans kone; Birthe Hansdatter. Søsken: Maria, Helene Catharina, Maren og Hans, samt Jens Chr. f ca 1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK.Da fant jeg Copuleret Peder og Birte i Lumby, Lunde, Odense. 26. desember 1788; Styrmand Peder Drejer og Birte Hansdatter af Stige.18. januar 1789 i Lumby, Lunde, Odense; Daabens Confirmastion over Peder Drejer i Stige og Brite Hans Datters XXXX søn Dankaert Christian, Johanne Handatter bar ham, test. Michel Hansen, Karen Jens Datter, Kristine Hans Datter og Bødkers Kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dangvart Drejer konfirmert i Lumby, Lunde, Odense, 3. mars 1805.Finner imidlertid ikke broren Jens Chr født....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg forstår ikke helt, hvorfor du er i tvivl om, hvor familien er i 1801 - i indlæg 8.De er jo med på siden, du lagde ud. : )Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Takk skal du ha Berit.Dankert ble vel konfirmert der han var døpt...Men da har jeg de to guttene på plass. Tror du det er mulig å finne ut noe mer om familien Drejer i Stige? Ser far er nevnt styrmand i 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, jeg var i stuss om hvor jeg skulle lete etter dåpen til barna.Men dette Bing, pussig, vi har jo Dreyer Bing i Nordland i Norge. Hvilket sammentreff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg dåpen til Jens Christian Bing Drejer 23. oktober 1802 i St Hans, Odense. Fadre Madame Flori, Jomfru Birte Hansen xxx, xxxxx Flori, Kjøbmnd Hanssen, forvalter Møller.Jeg ser at mor til Dankvart Christian Magnus Dreyer, f 1816 i Assens, heter Caroline Dorothea Møller. Kan det være slekt, mon tro? Og hvor kommer Bing-navnet fra? Dennes far var kjøpmann Jørgen Christian Drejer d. 1823.Var Dankert / Dankvart et vanlig navn i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Dankert/Dankvart er et usædvanligt navn i Danmark.Når man så lægger både Drejer og Bing til, så vender jeg også blikket mod nord. : )Men - Bing findes også i Danmark.Jeg har også set på Assens, men finder ingen Peder.Man skal nok have fat i sørullen for at finde ud af, hvor Peder Drejer kom fra.Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For ordens skyld; Maler Dankvart Christian Magnus Dreyer, f 1816 i Assens er omtalt i Dansk Biogr. Leksikon.På http://www.nermo.org er mange Bing Dreyer i Norge. Men, jeg har nå trodd at det var de som opprinnelig kom fra Danmark og at de var innvandrere til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Vil ikke fornavnet Dankert ha et hollandsk/nederlandsk evt. frisisk opphav? Jeg tenker da på frekvensen av navnet i Bergen, som hadde står innvandring fra spesielt Holland. Andre navn med samme endelse er Reinert og Meinert.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg var inne på samme tanke tidligere, Are, men da jeg i går plutselig oppdaget at Dankert hadde en bror, Jens Chr., i Bergen, med fødested Odense, så begynte jeg å lure. Nå har vi jo funnet barna, kanskje alle, og de har 'gode nordiske' navn; Maria, Helena, Maren, Hans og Jens. Foreldrene heter Peder og Birte. Peder er styrmann da de gifter seg i 1788, men senere er han gårdmann.Forresten artig at jeg kommer inn på de skannede danske KB med Macen, men ikke med LINUX-arbeidsmaskinene min. De bruker vel ikke LINUX i DanmarkMen, -var Birte en Bing, mon tro? Vi har jo en drøss Bing Dreyer i Nord. Jeg har jo selv vært innom denne Bing Dreyer-slekten i Nordland i en annen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

nå ser jeg på en navneside at Dankert kommer fra gammeltysk dankward, enten 'tankens vokter' eller 'takk for vakten', 'takk for beskyttelsen'. Men jeg kan ikke gå god for det. Spørjekassa til UIO har ikke hatt spørsmål om det, ser det ut for; Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det skal være 'som hadde st[o]r innvandring' etc.Jeg lider visst av en viss tastedysleksi [definisjon: når fingre mener at de vet bedre enn øynene, med hensyn til hvor tastene skal befinne seg]. :-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan jeg alt om, Are, som den gamle og slitne logopeden jeg er. Jeg legger ikke en gang merke til slike småting lenger. Tar heller for meg de semantiske og syntaktiske feilene. det er mer interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ellers så kan nevnes at i 1801 er det 21 dancher, danchert, dankert, danqvardt, danqvart i Norge, 12 av dem i Hordaland, og av de 12 bor 9 i Bergen by...og jammen der var det jo en matros Danchert Dreves, 27 år, også. Dreves og Dreyer har jeg tidligere funnet ut kanskje kan ha samme bakgrunn. LenkeLitt sent å gruble på det nå, men i så tilfelle kan vel navnet ha kommet lenger syd fra både til Danmark og Norge, lavtysk eller nederlandsk, vi får se.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

Blant mine papirer har jeg kopi av en håndskrevet stamtavle for Peder Kristian Dreyer f. 12.02.1860 (Bergen).På den stamtavlen oppgis foreldrene til Danqvars Kristian Dreyer og Jens Kristian Bing Dreyer å være Peter Andreas Dreyer Raaness (var sømand i Odense) og i 1793 gm Berthe Hansdatter.Foreldrene til Peter Andreas Dreyer Raaness oppgis som Gunnild Marie Dreyer født 1744 og død 1793 i Trondheim og Danqvarts Paasche Raaness født 09.04.1729 sogneprest til Skjerstad i juni 1770 og død nov 1770 (samme år)På stamtavlen står det om Peter Andreas Dreyer Raaness; dette i min lesing: ”Han skal etter tradisjonen være rømt hjemmefra og til Danmark, der man kan ha .....tilnavn Raaness bort og an... ”Dreyer” som familienavn, nok for å være ukjent. Navnet ”Raaness” forsvinner med ham.” Foreldrene til Gunnild Marie Dreyer oppgis som Peder Dreyer f. i Trondheim og Sara Susanne Bing. (kombinasjonen Dreyer og Bing)Hun oppgis som sjette barn. Foreldre til Danqvars Paasche Raaness oppgis som Niels Pedersen Raaness død 08.04.1739 og Marechen Paasche. Han oppgis som eldste barn.Jeg har kan ikke dokumentere noe av dette bortsett fra gjennom noen raske søk (Bing, Dreyer, Paasche) her på brukerforumet fant jeg[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=21920&sok=Paasche&nr=17&antinnlegg=12#anker>Lenkeog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg må bare si tusen takk, Inger.Dette virker jo ved første øyekast ut til å kunne stemme.Peder Kristian er sønn av Reinhold Jacob, mao sønnesønn til Dankert Kristian.Jeg skal studere det litt nærmere.Kan jeg spørre om denne stamtavlen lar seg skanne, og om du i så fall kunne tenke deg å sende meg en kopi; affi alfakrøll online dot noMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.