Gå til innhold
Arkivverket

[#59044] Brødre Dankert Chr. og Jens Chr. Dreyer fra Odense til Bergen tidlig 1800-tall.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Lyngstad

Stamtavlen er 1,25 m x 0,35 m, derfor litt vanskelig å scanne, men jeg skal prøve å få tatt en kopi (litt dårlig trykk)i flere deler og sende deg i posten. Jeg tar kontakt med deg på epost.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for tilsendt stamtavle, Inger.Ja, så da var altså Dankert Chr. Dreyer i Bergen, født i Odense, og Sara Susanne Bing Linds mor, Anne Sofie Hersleb Dreyer, gm Jacob Lind i Kjøbsfjord, 4-menninger. Sara Susanne har jeg arbeidet mye med i en annen sammenheng LenkeArtig. Jeg skal sette tavlen opp og legge den ut her eller i den andre debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk også til Berit som har sendt meg mye stoff om Raanes og Paasche. Dessuten er det et titalls debatter her på forumet om slektene, så det vil ta noe tid å sortere og sjekke mot primærkilder. Jeg baserer meg på å få utarbeidet en tavle i løpet av rimelig tid, gjerne i samarbeid med Berit og andre som arbeider med Dreyer, Bing, Raanes, Paasche m.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Peder Dreyer i Stige, Odense, ble gm Birthe Hansdatter, og de fikk fem barn. Dankert Christian og broren Jens Christian kom altså til Bergen, mens Maren f ca 1796, gm Jens Enoksen, og Hans f ca 1799, gm Johanne Larsen, ble boende i Odense på Fyn.Helene Catharina f. ca 1792 og Marie Dreyer f. ca 1790, i hht FT 1801, har det ikke latt seg gjøre å finne igjen.Er det noen som har kjennskap til hvor det ble av disse to jentene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På en håndskrevet slektstavle står det at Helene Catharina ble gm med en Raanes. Noen som kjenner til hvem det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har jeg funnet flg. om Dankert Chr og Jens Chr.s søsken i Odense:Maren (f. ca 1796 - Odense, † 18xx) gm. Jens Enoksen Barn; Dankvart Christian, Abeline Birgitte, Marie, Julius og Gjertrud Cathrine Hans (f. ca 1799 - Odense, † 18xx) gm Johanne Larsen Helene Catharina (f. ca 1792 - Odense, † ??)gm. NN Raanes?? Marie (f. ca 1790 - Odense, † 18xx) gm. degn og skolelærer Jens Larsen, Odense (f. ca 1795) Barnløse i 1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg er ikke kommet til evt. giftermål for den generation af mulige Raanes-kandidater endnu, så jeg har svært ved at se, hvem det kunne være. Kan Helene Catharine være fulgt med brødrene til Bergen og giftet sig der ?Iøvrigt: så har jeg det ikke så godt med, at Peder Drejer Raanes f: 1762 bliver kaldt Peder Andreas i stamtavlen. Det burde jo have stået i indførslen i kirkebogen, som faren selv skrev.Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er noen Raaness i Trøndelag og Nord-Norge som er på alder med Helen Catharine, som skal være født ca 1792. Jeg fant dem i 1801-tellingen.Jeg har også være inne på tanken at hun kan ha reist til Bergen, men der er ingen Raaness. Vedkommende som har laget stamtavlen kan jo også her ha skrevet feil / gjettet. Skal lete litt mer.At det er Marie Dreyer som er gm degn og skolelærer Jens Larsen tror jeg er korrekt, fordi de har en pleiesønn, Dankert Christian Dreyer, trolig søsteren Marens sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

DDD: Odense, Lunde, Lunde, Vester Lunde, Et Huus, 29F1, FT-1860,C0288Helene Cathr. Drejer 67 Enke Huusmoder, har Legatunderstøttelse Fødested: LumbyHun er måske værd at kigge lidt nærmere på ?Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja;Odense, Lunde, Lunde, Vester Lunde, et hus, 32, FT-1840, A4224 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Rasmus Madsen 50 gift Husmand, tømmermand Helene Kath. Dreier 47 gift Kone [Rasmus Madsen] Karen Rasmussen 22 ugift Barn [Rasmus Madsen] Birte Kirst. Rasmussen 15 ugift Barn [Rasmus Madsen] Hanne Rasmussen 12 ugift Barn [Rasmus Madsen]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Odense, Lunde, Lunde, Vester Lunde, Et Huus, 68, FT-1845, B1293 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Rasmus Madsen 55 Gift Huusmand, Tømmermand Her i Sognet Hellene Dreier 52 Gift Hans Kone [Rasmus Madsen] Lumby Hanne Rasmussen 17 Ugift Barn [Rasmus Madsen] Her i Sognet Karen Rasmussen 27 Ugift Barn [Rasmus Madsen] Her i Sognet Et udøbt Pigebarn 1 Ugift 'Sidstes Datter, uægte' [Karen Rasmussen] Her i Sognet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Den er god nok.Rasmus Madsen og Helene Cathrine Drejer blev gift 1818:Odense, Lunde, Lunde 1814-1865 - opslag 6 nr. 4Her er ikke forældrenes navne med, men ved ældste søn Frederik Wilhelms dåb er Peder drejer af Stige med.Lunde 1814-1871 - opslag 11Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dda skulle de være i boks. Må bla litt i kirkebøkene om jeg kan finne dem vi har funnet i dag i originalkildene; dåp, konfirmasjon, vielse og dødsfall. Fritz finner jeg ikke igjen i sognet, så han må ha flyttet til et annet sogn eller dødd tidlig.Var der noe system mht til om man benyttet fars navn eller fars farsnavn? (patronymer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Fritz er nok Frederik Wilhelm. Det var en almindelig forkortelse. Han hedder Rasmussen ved dåben i 1821.Det var ved denne tid, at man igen bestemte, at NU skulle efternavnene altså ligge fast og børnene skulle have faderens efternavn, men - du kan finde den gamle måde benyttet langt op i 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk. Nå kommer jeg til å bruke litt tid på å bla frem originalsidene fra KB, i den grad jeg klarer det. Litt usikker på om jeg kan finne læreren Jens Larsen, f ca 1795, og Marie. De ser ikke ut for å ha hatt barn, og han kan jo egentlig være fra hvilket sogn som helst. De bor i Brendekilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Brendekilde ?Jeg finder dette par i Mesinge både 1834 og 1845:Jens Larsen, 39 degn og skoleholder og Marie Dreier,42 med plejesøn Danqvert jensen 14 år.Ft 1845 som har fødested med, er desværre næsten ulæselig på AO og jeg kan ikke få den frem på DDD.Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg ved ikke, hvor du fik Brændekilde fra, men det står som fødested for Jens Larsen i FT 1850, som er lettere at læse og her blev en Jens født d. 18 marts 1795. Forældrene var Lars Rasmussen og Maren Jensdatter.Odense, Odense, Brændekilde 1752-1813 - opslag 37.Odense, Bjerge, Stubberup 1813-1830 - opslag 77: 1824 Seminaristen Jens Larsen Lærer paa Scheelenborg 29 Aar Jomfru Maria Drejer Huusholderske paa Scheelenborg 33Aar. Vielsesdag: 23de October Forlovere: Hr. Baron v: Juel brockdorff og Hr. Forvalter Eilschow paa Scheelenborg.Desværre er forældrenes navne heller ikke med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg klarer ikke å finne det igjen, men her er det jeg har lagt inn i tekstdokumentet mitt (ren kopi)gm. Jens Larsen, Brendekilde sogn, Odense Amt, kirkesanger og skolelærer, huusfader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tok et totalsøk og da fant jeg det 1834:Odense, Bjerge, Mesinge, Mesinge, Degneboligen, 2, FT-1834, B7204 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Jens Larsen 39 Gift Degn og skolelærer Marie Dreier 42 Gift Hans kone Jens Hansen Skougaard 26 Ugift Skolelærer ved skolen Berthe Hansdatter 75 Enke(mand) Degnekonens moder Danqvert Jensen 14 Ugift Plejesøn Maren Hansdatter 20 Ugift Tjenestepige 1840:Odense, Bjerge, Mesinge, Mesinge Bye, Skolen, 2, FT-1840, B0462 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Jens Larsen 45 Gift skolelærer og kirkesanger Marie Dreier 49 Gift hans hustru Hans Pedersen 28 Gift medlærer ved skolen Hans Nielsen 20 Ugift tjenestefolk Jørgine Nielsine Nielsdatter 18 Ugift tjenestefolk Ane Marie Enochsen 16 Ugift tjenestefolk 1845: Odense, Bjerge, Mesinge, Mesinge By, Skolen, 38, FT-1845, B4322 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Jens Larsen 50 Gift Kirkesanger og skolelærer Brendekilde sogn, Odense Amt Marie Dreier 54 Gift Hans kone Lumby sogn, Odense Amt Marie Henriette Mortensen 17 Ugift I huusholdningslære Snøde sogn, Svendborg Amt Peder Larsen 23 Ugift Tjenestekarl Her i sognet Anne Hansdatter 20 Ugift Tjenestepige Her i sognet 1850:Odense, Bjerge, Mesinge, Mesinge By, Skolen, 47, FT-1850, B3252 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Jens Larsen 55 Gift Kirkesanger og Skolelærer Brendekilde Sogn, Odense Amt Marie Dreier 59 Gift hans kone Lumby Sogn, Odense Amt Gjertrud Cathrine Jensen 20 Ugift Tjenestepige St. Hans sogn, Odense Amt Lars Nielsen 20 Ugift Tjenestekarl Stubberup Sogn, Odense Amt Karen Nielsen 24 Ugift Tjenestepige Stubberup Sogn, Odense Amt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.