Gå til innhold
Arkivverket

[#59053] Emma Bergmann, hvem var hun?


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Rundt 1915 kommer det et julekort fra Canada til min kone sin oldemor Caroline Salvesen i Kristiansand,hun var født med pikenavnet Brandstad i Oslo i 1865.Kortet har lagt i en gammel familiebibel. Emma Bergmann ønsker henne en Riktig god jul, og et fredeligt nyttår. Min adrresse er: Emma Bergmann Sudburry Ont. Canada, Box 182, skriv er du snild. Jeg anntar at dette har vært en venninne av Caroline, men det kan også ha vært et familie medlem. Jeg har gjort noen søk etter denne Emma, uten resultat. Familien Brandstad flyttet fra Oslo til Kristiansand i 1879.Jeg tror også at denne Emma har giftet seg til navnet Bergman, kansje et svensk etter navn. Finnes der noen gode tips?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det må vel da søkes i databaser i Canada, men det blir jo nåla i høystakken med så lite info å gå på.Jeg har bare tilgang til data i USA og finer en 'norsk' Emma Bergmann som kommer opp i en passasjerliste er en Emma Marie Bergmann, 30 år, i en 'border crossing' fra Canada til USA i 1912. Hun har ankommet Quebec i Canada den 4. okt. 1912 med S/S Laurentia som gikk fra Liverpool den 28. aug. 1912.Hun er 'dressmaker' og det er krysset av for både 'wife' og 'single'. Det står at hun er født i Norge, men også at hun er svensk statsborger, og at 'last permanent residence' var 'Norway, Piteå'. (Piteå ligger innerst i Bottenvika mellom Luleå og Skellefteå). Hennes bestemmelsessted er Chicago, Illinois. Hun har oppgitt Carl Bergman, father, i Piteå, som nærmeste foresatte i hjemlandet. Det er flere norske og svenske på passasjerlisten.At dette skulle være 'din' Emma Bergmann' er vel en sjanse på 1 : 1.000.000 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Ancestry-basen Ontario, Canada Marriages, 1857-1924 gir flere kandidater:Emma C. Bergman, f. ca. 1893, gift 31. mai 1911 med Elwood J. Welser, Welland Co, Ontario. Hennes foreldre skal være John Bergman og Helen Nelsdr.Emma Bergman, f. ca. 1881, gift 24. des. 1902 i Waterloo Co, Ontario med Philip Rominger. Begge er født i Floradale, hennes foreldre Charles Bergman og Veronica Miller.Emma Anderson Anderson, f. ca. 1874 i Norge, enke, gift 6. des. 1918 i Sudbury District (!) med Anton [indeksert Auton] Bergman. Hennes foreldre er Charles Anderson og Anna Frederickson. At Emma kalles 'Anderson Anderson' kan kanskje skyldes at hennes første ektemann het Anderson.Når du sier 'rundt 1915', kan det bety 1918 eller senere? Siden 'din' Emma oppgir sin adresse til Sudburry, holder jeg en knapp på den siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Tusen hjertelige takk til Kurt Østbye og Arne Langås. Hvorfor jeg sier 1915 Arne, er at kortet er trykkt i 1915, en kan nok kansje plusse på noen år. Jeg har dermed fått endel opplysninger, slik at jeg kan sjekke ut diverse kirkebøker. Tusen takk.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.