Gå til innhold
Arkivverket

[#59055] HO Trenger hjelp med oppslag i bygdebok for Strandebarm og Varaldsøy b. 2


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Søker opplysninger om Johannes Nilsen Gjerde fra Samnanger.Han er født ca. 1752 g.m. Henrikke Henriksdtr. Wulff.Henne fikk jeg opplysninger om i tema 58998, I samme tema fikk jeg opplyst av Arne Gjerstad fra Rosendal, at opplysninger om han, hans barn og foreldre skal stå i bygdaboken for Strandebarm og Varaldsøy Bd.II.s.202.Var på biblioteket idag men de hadde ikke flere for utlån.Jeg har letet i kirkeboken for Samnanger, men finner ikke noen Johannes Nilsen Gjerde f. rundt 1752.Når han døper sitt 1. barn Nils i 1791 står det Gjerdeneset? etter han navn.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11680&idx_id=11680&uid=ny&idx_side=-17>Lenke2.barn Johan Henrik 1795Lenke3. barn Endre 1800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Har også registrert følgjande:4.barn Hans Thode Jondahl dpt.12 mars 18035.barn Henrikke Marie Jondahl dpt. 21 februar 1808Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Gløymde å ta med at Johannes N Gjerde er frå Gjerde på Omastrand i Strandebarm. Hans foreldre og syskjen er førd under husmannsplassen Gjerdeneset. I følgje bygdeboka er faren Nils Monsson 'Berge'1719-1797 og mora, Kari Johannesdatter Fosse 1732-lev.1801.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Siden eg for tiden har i alle fall et av bibliotekets eksemplarer skal du få vite hva som står på s. 202.Johannes er født 1753 på plassen Gjerdaneset under Gjerde S i Strandebarm. Her kan du se plasseringen på kartet LenkeDet står videre at han var gjestgiver på Jondalsøyri - men det er ikke nevnt noen barn så de må du trolig til Jondalsboken for å finne.Foreldrene til Johannes er Nils Monsson 'Berge' (1719 - 97) og Kari Johannesdtr. Fosse (1732 - etter 1801) gift 1753. Plassen ble nedlagt i 1805.Håper å bli ferdig med boken i løpet av helgen (det er som kjent meldt mye regn), så skal prøve å levere den tidlig i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takker så mye for opplysningen fra dere begge to.Er vel fra Gjerde i Samnanger? de fleste jeg har fra før.Ja, regnet er jo allerede begynnt, så da er det jo håp for meg. Nei, ta deg den tiden du trenger.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.