Gå til innhold
Arkivverket

[#59058] Tyding av krk.bok for Eiker an.Christian Nilsen fra Skydsmo


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Kan noen slå opp krk.bok for Eiker fra 1815, side 382 nr. 56. Under forloverne Ole Jensen og Thor Johansen står det noe jeg ikke klarer å tyde. Likeledes står det noe om gifte? i rubriken för anmerkn. ser det ut til. Men hva? På forhånd tusen takk. Mvh Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk skal du ha! Da går jeg ut fra at forloverne er fra Haug/Eiker. Men dette med gifteseddel skulle jeg gjerne vite litt mer om. Det virker ikke som om det er noe alle skulle ha - er det fordi han er fra en annen kommune montro? Mvh Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Man måtte ha attest fra presten der man kom fra om at man ikke var gift fra før eller 'under ekteskaps løfte'. Var tidligere ektefelle død, måtte man ha attest på at det var holdt skifte etter vedkommende. Dessuten måtte man ha konfirmasjonsattest, og også vaksinasjonsattest for at man var vaksinert mot kopper eller hadde hatt 'de naturlige kopper'. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Utfyllende opplysninger (som vanlig) fra deg Laila, tusen takk. Er det noen mulighet for at disse attestene eksisterer fortsatt? Jeg har prøvet å finne dåpen hans i Skedsmo uten hell. Attestene ville fortalt hvor han var døpt og konf. Selv om det står at han er fra Skydsmoe ved inng. av ekteskap, behøver han jo ikke være født der. Jeg fant foresten den ene av forloverne, Thor Johansen boende på Houg presteg. i 1801. M.v.h. Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,I Eikers prestearkiv i Statsarkivet på Kongsberg ligger en stor mengde presteattester. Det må imidlertid ha vært slik at noen prester gjemte på disse attestene og andre ikke. I tidsrummet 1812 til 1820 er det bare en attest og dessverre ingen for Christian Nilsen.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk skal du ha Arnt! Nei det hadde vel vært for godt til å være sant om man skulle vært så heldig - men det hender iblandt. Det er muligens en av to i Skedsmo, nemlig han som er på Ryen gård i 1801-tell. Han har en bror som heter Iver. Iver Nielsen er også navnet på en av fadderne i dåpen til et av barna til Christian og Maren Erichsdatter. Men jeg synes det er litt tynt. Det er ingen flere Nilsensønner eller døtre som opptrer som faddere, men det kan jo ha sin årsak i avstand. Nei, jeg får lete videre. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.