Gå til innhold
Arkivverket

[#59059] BERGEN: Hvilket Buekorps er det eldste i Bergen , og når oppstod Buekorpsideen?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er meget nysjerrig på når det første buekorpset startet opp i Bergen. Når og hvor startet ideen?Hvilken hensikt hadde man med dette? Nysjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Denne tilsynelatende barnemilitaristiske bevegelse startet på 1800-tallet. Jeg anbefaler å søke på de forskjellige bataljonenes nettsider, eller for eksempel forsøke et leksikon, eller for den saks skyld Wikipedia.Hva vet du fra før om dette? Kjenner du navnet på noen av buekorpsene?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ja jeg gikk faktisks i Sydnæs Batalljon en gang på slutten av 1970 tallet.Vi marjerte opp Karl Johan på en Oslotur.Men jeg har ikke satt meg inn i historien,interessen er relativ ny.Men jo, jeg kjenner navnet på mange buekorps i Bergen. Eg e' jo en kjuagutt fra Bergen vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jan Frode (6):Nettsiden du viser til kommer litt inn på dette med borgebevæpning. Til sammenligning hadde andre norske byer også dette. I et tidlig nummer av Gjallarhorn er det trykt en liste over Tønsbergs borgerbevæpning av 1828.Det finnes kanskje tilsvarende kilder for Bergen? Bergen byarkiv vil kanskje ha noe?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det gikk ikke bare fredelg for seg bauekorpsene imellom i Bergen.Kjuaguttene hadde krig. Her fra Nordnæs Batallion sin side.Fanebæreren Fredrik G.Gade ble senere overlege ved Modum Bads Sanatorium.Nygårdslaget I 1861 fikk korpset sin første fane, senere kjent under navnet ”blodfanen”, med bilde av Olav Tryggvason. Fanen er i behold, og en kopi av den brukes av gamlekarene ved spesielle anledninger. I 1869 fikk korpset en ny fane, med bilde av Carl XV. Denne fanen ble årsaken til det kjente Nygårdslaget. Da Nordnæs kom i 17. Mai tog med den nye fanen, var det noen Nygaardsgutter som ”slengte med kjeften” etter Nordnæs. Kong Carl så etter deres mening ut som en mann som red på en gris. Dette var en fornærmelse både mot kongen og Nordnæs Bataillon, noe som ikke gikk upåaktet hen. Krigen ble erklært samme kveld, og neste morgen, 18. Mai 1869, sto slaget ute på Nygård, hvor Nygaards hadde forskanset seg på en haug. Etter 20 minutters hissig kamp, som er skildret i Nordnæsboken, kunne Nordnæssjefen blåse av kampen, som seierherre. Men da var også brannsjefen kommet til, som ville arrestere ham. Det er først og fremst Nordnæssjefen Jean Krohn som huskes fra Nygårdslaget. Nordnæsguttene hyller hans minne både 3dje og 17. mai utenfor huset der han bodde, på Sliberget. Ved siden av sjefen, var det særlig fanebæreren, F.G. Gade, som ble berømt for sin innsats. Til kampen hadde man tatt med den gamle fanen, trolig fordi den nye var for stor, og sikkert for fin og kostbar. Da den gamle fanen i kampens hete ble flekket av fanebærerens blod, fikk den navnet ”blodfanen”. Med Nygårdslaget kan man si at den ”stormaktstilling” i byens buekorps, som Nordnæs hadde skaffet seg, ble befestet for alvor. Det ble fastere tradisjoner, og mer alvor i leken. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Det er mye man finner på internett, men de som har tilgang til et bibliotek og er interessert i slike vesentlige ting som buekors bør lese boken om 'Nygaardsslaget' eller 'Slaget ved Jomfrudammen'. Den er utgitt i Bergen i 1999 av 'Eldre Nygaardgutters forening'. (Hvis noen skulle ha et eksemplar av Bergen Byleksikon og der gjøre et oppslag på Jomfrudammen, så skal dere få vite at den ikke lå ved Museet men ved siden av Langedammen rett innfor porten til Nygårdsparken).Boken inneholder en detaljert skildring av både oppløpet til slaget, selve slaget og resultatet på begge sider. Oppmarsjområdet til Nordnes var utenfor låven på gården Nordre Haugen. Den lå bak dagens Studentsenter og praktbygningen til UiB's eiendomsavdeling - og bustadhuset på gården lå omtrent der Bergen i dag har samlet sine narkomane. Undertegnede har i mange år hatt kontor i bygninger som lå i Nygårdsguttenes oppmarsjområde - i området bak Steen's hotell.Er det noen som lurer på hvem som vant dette siste slaget som har forekommet i Bergen? Da kan dere bare si fra så skal dere få vite sannheten fra en uhildet sognastril som hver dag koser seg med øvelsene til Matismarkens Bataljon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Terje Sande spør : 'Er det noen som lurer på hvem som vant dette siste slaget som har forekommet i Bergen? Da kan dere bare si fra så skal dere få vite sannheten fra en uhildet sognastril som hver dag koser seg med øvelsene til Matismarkens Bataljon.'Ja jeg er intressert i dette! Min e-mail er: jafjohan@start.noTakk!mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Et litt ubehagelig malapropos, mht. buekorps var Trondheim tidligere ute enn Bergen - årstallene kan jeg ikke huske. De årene jeg bodde i Bergen lærte jeg meg fort å ikke nevne dette i noen sammenheng (eller nevne Frigg-spilleren 'Anders Svela' til de som husker Kniksens storhetstid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G. Taraldset

Geir,Vet ikke hvem som var først med buekorps, men i Bergen ble det en tradisjon. Kan ikke tenke meg Bergen uten buekorps selv om trommeslagerne vekker meg hver 17. mai kl 5 om morgenen. Det er jo Bergen og 17. mai! Navnet Svela har jeg hørt nevnt, men glemmer ikke en forside i Dagladet (husker ikke år) med STORE bokstaver: Kniksen slo Sverige 3-0. Skulle vel understreke Kniksens kvalitet ?mvh Ole G Taraldset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Ole i (12);Ja selvsagt er det i Bergen det har blitt tradisjon, jeg har opplevd Bergen 17. mai noen ganger og har stor sans for feiringen (og dessuten for bypatriotismen).PS. Anders Svela var han 'frimerke' på Kniksen i en kamp på stadion som Frigg vant 2-1 (tror det var i 16-klubbserien 1961/62, Brann tok 'grusom' revansje året etter med 8-1 seier). Kniksens kvaliteter trekker i alle fall ikke jeg i tvil, jeg så ham noen ganger selv om jeg er Oslo-gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.