Gå til innhold
Arkivverket

[#59064] Skifte Elen Fleth gravlagt i Bergen (NK) 12.7.1750


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Det er dessverre ikke noe å finne i skifteregisteret under Elen Fleth/Breder.Det stadfestes også i Sollieds kartotek, som sier atdet ikke er funnet skifte etter Hans Breder, og heller ikke etter hans kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Jeg mener jeg har svaret dig för men kan ikke finde temaet. Flett var et meget almindeligt familienavn på Orkney, så hun er sandsynligvis födt der. Flere bergensborgere var af Orkney slägt, f eks Cromerty, Qoeybanks (Koubank), Dischington, Begg, Randall.Et besög i Orkney archives anbefales. Särlig i Cloustons samling kan noget måske findes, da Flett er et af orkneys äldste navne.pröv også denne: http://scottishdocuments.com .Nogle böger med Orkney kilder: Barclay, Robert S (Ed): Orkney testaments and inventories 1573-1615. Scottish Record Society, New Series 6. (der var kun en sådan, de andre er court books)Barclay. Court Book of Orkney and Shetland 1612-13. Kirkwall Press, 1962.Barclay. Orkney and Shetland Court Books 1614-15. Scottish History Soc 1967.'Records of the Earldom of Orkney' er en udgivet bog: Forfatter: Joseph Storer CloustonViking society. Deres publikationsnummerering er lidt rodet, mildt sagt: Det hele kom ud i hefter kaldet Old Lore series fra omkr 1900 til omkr 1945, sammenlagt 76 hefter.Hefterne blev senere sammenbundet i tre afdelinger:A Caithness & Sutherland recordsB Orkney and Shetland records Vol 1 samt Vol 2 og vol 3 (De senere er Orkney & Shetland Sasines (sködereristre). Vol 2 og 3 har jeg kun set nogle enkelte af de ca 10 indgående hefter, og ikke hele volymerne.C Old Lore Misc vol 1-10Jeg anbefaler Townsends Index eller register til old lore series fra 1960erne som forklarer det indviklede forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Yngve for avklaring om skifte. Denne damen er og blir en nøtt jeg ikke klarer å knekke.Til Lars - takk igjen for tips. Det er riktig som du sier at du tidligere har gitt svar på spørsmål om Elen Fleth. Jeg har prøvd dine tips, men foreløpig uten hell.Hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

OddHar du besögt Orkney Archives i Kirkwall? J S Clouston lånte ofte materiale fra gårdene på öerne og skrev af i sine notesböger. Meget i disse böger er ikke udgivet og slet ikke digitaliseret, men findes kun som håndskrift i arkivet, hvorfor jeg tror at et besög der kan betale sig. Er man heldig kan man måske finde nogen dokumentation om Elen (Helen) Flett i Bergen.Originaldokumenterne er enten gået tabt eller findes rundt om på gårdene som familiepapirer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.