Gå til innhold
Arkivverket

[#59067] Arne Nielsen fra Kragerø/Bamble 1736. Hvor er presteattesten?


Gjest Sjur Høgberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Sjur Høgberg

Rønningsland under Bamble gård: 'Arne Nielsen, døpt ca. 1736, som innflyttet til Bamble med attest fra Kragerø i 1771. Han ble gift med Ragnhild Jochumsdatter, Nyhus, døpt ca. 1744.' s. 350 i Bygdebok for Bamble, bind 2.Var en tur på Statsarkivet i Kongsberg i går og lette, men der er starter presteattestene for Bamble i 1778. Hvor i all verden kan soldat Arne Nielsens attest befinne seg - som bygdebokforfatter Z. Zakariassen hadde tilgang til i 1962?Prøver å finne ut mer om soldat Arne Nielsen og familien hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Sjur. Arne og Ragnhild er av min kones aner, og undres på hva du allerede har? Det lille jeg kan bidra med har du vel allerede. Arne f 1736-37 død 1818 i Bamble Mulig sønn av smed Niels Christensen i Kragerø Ragnhild f 1744-46 død 1805 i Bamble Datter av Jochum Jørgensen og Ingeborg Gundersdtr Nyhus. Har funnet 6 barn. Ingeborg 1775 (min kones gren) Niels 78 Anne 80 Gunder 83 Inger 85 Halvor 91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Høgberg

Hei Roy. Har du sett den omtalte presteattesten? Vet du om noen andre kilder vedr. Arne? (f.eks. at han er sønn av smeden Niels).De 6 barna visste jeg om. Vet du noe om anene til ingeborg og Jochum?Jeg er etterkommer av Halvor. Hans barnebarn med samme navn er omtalt her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Høgberg

Er det fødselen nederst i tredje kolonne her Lenke du regner med er Arne? Ser ut som det står Arent, men høyere er vel ikke presisjonsnivået i disse gamle bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Nei, den presteattesten er meg ukjent. At Arne muligens er sønn til denne smeden har jeg fra et tidligere innlegg (Tema 19255) Ang Ingeborg og Jochum så har jeg bare viels.14 Nov 1771 i Bamble. Har du flere barn av Ingeborg og Jochum? Lenge siden jeg har vært på konas side desverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Høgberg

Jeg vet dessverre også bare om Ragn(h)il(d). Hun ble døpt 13. mars 1746 (Bamble, Ministerialbok nr. 1 (1702-1774), Fødte og døpte 1746, side 225.)Ingeborg og Jochum ble viet 20. des 1743 (Bamble, Ministerialbok nr. 1 (1702-1774), Ekteviede 1740-1744, side 71.)Takk for referansen til Niels smed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Vil bare nevne at jeg ofte har sett navnet Arent/Arne gått om hverandre langt opp i 1800 åra, så det er nok en stor sannsynlighet for rette mannen ville jeg tro. Vi får 'tastes' om det skulle dukke opp noe nytt!Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Roy Kåsa

Hei Sjur. Så ikke ditt innlegg før nå. Ser ut til at du har rett ja. Nils smed er nok ikke 'vår' mann allikevel. Når det gjelder millitære kilder så er jeg blank på muligheter. Takk for oppdateringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.