Gå til innhold
Arkivverket

[#59070] Ørsleie slekt fra Ørlandet.


Gjest Hanne M M Ørsleie
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne M M Ørsleie

Jeg har i forbindelse med flytting mistet mitt slektsregister over Ørsleie slekten, og lurte på om det var noen her som har forsket på denne slekten. Min far het Harald Ørsleie født 1942 og var sønn av Hilda Ørsleie født Berge og Erling Jackobsen. Faren til Hilda het Cato/Kato Berge. Er det noen her som har ytteligere informasjon om Ørsleie slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne M M Ørsleie

Foreldrene til Hilda Ørsleie har jeg funnet ut heter Kato Berge født 6.5.1880 død 9.2.1973. Hildas mor het Karen Berge født 25.8.1878 død 20.2.1837. Finnes det noen som har flere opplysninger om ørsleie slekten på Ørlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Her er Kato og hans familie i FT 1900: Lenke Jeg har Gudmund Eides 'Gårdshistorie for Hegvik, Berge, Søtvik, Stallvik, Gjølga, Kipnesset, Dueskaret, Varghiet.' Berge er omtalt fra side 29 og utover:Katos foreldre Helmer Olsen Berge, f. 08.04.1843 - d. 11.10.1935 og Gurianna Kristensdtr. Rødsjø, f. 15.02.1853 - d. 16.10.1882 i barselseng.'2. Kato Helmersen Berge, f. 06.05.1880 E. Karen Katrine Karstensdtr. Eide, f. 1878, d. 1937. De fikk 2 barn: Alfrida Marie, f. 25.05.1902 og Hilda Anette, f. 12.06.1904. Kato Berge var fisker og familien bodde i Bryggholet på bygslet tomt under Hegvik, 34/1' (side 30).Ørsleie er et ørlandsnavn, men jeg har ikke funnet noen ved navn Erling Jackobsen omtalt i bygdeboka ?mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne M M Ørsleie

Tusen takk for hjelpen så langt. Utifra det jeg nå har fått opplyst er at Erling Johannes Jacobsen skal være i fra Brekkstad. Hilda Anette var gift en gang og fikk to døttre og hun ble enke i 1938. Hun var forlovet med denne Erling og de fikk altså min far Harald Ørsleie den 10.10.1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Hanne Jeg er innflytter her på Ørlandet, men jeg kjenner jo flere som har samme etternavn som deg. Jeg skal spørre meg litt for og se hva jeg kan finne ut. Kanskje kan jeg finne Erling i bygdeboka også - nå vet jeg jo at han var fra Brekstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne M M Ørsleie

Tusen takk for all hjelp jeg kan få. Jeg har funnet ut at han døde 5.8.1987 og da var han 68 år, og trolig er han født i 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Hanne!Kan dette være 'din' Erling?Født 8 aug 1919.Foreldre:Johan Arnt Jacobsen og Borghild Dagny Berg Olafsdatter. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Ørland, Klokkerbok nr. 659C04 (1913-1938), Fødte og døpte 1919, side 71. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2765&idx_id=2765&uid=ny&idx_side=-73>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne M M Ørsleie

Hei, ja dette tyder på at er 'min' erling jacobsen. Tusen hjertelig takk. Er litt morsomt å finne ut om sin biologiske slekt på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Familien til Johan i FT 1900: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1621&kenr=004&bnr=0047&lnr=00>Lenke Familien er omtalt i Ørlandsboka, bind II, side 135 og 136. Dette er det som står om Johan Arnt Jacobsens foreldre:'Jacob Sofus, f. 13.2.1872, gift med Elen Jørgine Blomseth. De bodde på 'Vippetangen' på Brekstad. Han døde i 1943.' Deres gravminne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne M M Ørsleie

På dette bildet som kom opp på gravminne siden så stod det et helt annet etternavn. Er dette etternavnet riktig på jacob sofus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Ja, han var født på Trettenget. Jeg kjenner nåværende eier, men han er ikke av samme slekt. Har tatt fram 'Norges Bebyggelse' for å se om jeg kan finne 'Vippetangen' omtalt der. Her er Johan Arnt Meiers konfirmasjon: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2765&idx_id=2765&uid=ny&idx_side=-190>Lenke - og hans dåp: Lenke Giftemålet til foreldrene (par nr 18):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- nå ser jeg at det er oppgitt feil dødsår for Jacob Sofus i bygdeboka; datoen på gravminnet er sikkert riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne M M Ørsleie

Hei. Har nå funnet ut at Hilda er gravlagt under navnet Hagen på Rørvik kirke. Har søkt under gravminner men finner hun ikke. Kan jeg som biologisk barnebarn ringe å få opplysninger om dødsdato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...
Gjest Hanne M M Ørsleie

Har fått noen forespørsler om å finne ut hvem Hilda Ørsleie var gift med tidligere. Hun tok etternavnet ørsleie etter å giftet seg med en jeg tror heter Bjarne Ørsleie. Finnes han i noen bygde/kirkebøker? Det eneste jeg vet er at han angivelig skulle ha død i 1938.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.