Gå til innhold
Arkivverket

[#59078] Berthe Helene Danielsdatter f. 1844 - Sund prestegjeld


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Spørsmål 1. Skriften er noe utydelig å lese i skanna kyrkjebok, er original bedre og kan dere skrive ned det som står i dåpen til Berte Helene f. 18 juni 1844. Hva står i parantes. Slik det ser ut så er barnet ekte, med far Daniel Danielsen og mor Ingeborg Aadsdatter Pkt. 71. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1936&idx_id=1936&uid=ny&idx_side=-79>LenkeSå til spørsmål 2. I 1839 gifter Ingeborg Aadsdatter seg med Daniel Salamonsen. Lenke De får fleire barn, men den 23 januar 1844 får de sønnen Salamon sjå pkt. 11. Slik det ser ut for meg så må Berte Helene være søster til Salamon, uansett så har mora samme navn, men korleis skal eg tolke dette når det er under 5 måneder mellom de to. Det var no ei voldsom lang tid mellom to tvillinger eller veldig kort tid mellom to søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Kan det være to forskjellige foreldrepar her? I det første tilfellet heter faren Daniel Danielsen, og i det andre Daniel Salamonsen? Foreldrene til Berte Helene ser ut til å være fra Davik i Nordfjord (det ser ut sånn etter innførselen i kirkeboka), og det står (i parentesen) at Berte Helene er født på ? under foreldrenes reise sørover.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo ElseDet var så svak skrift at eg ikkje klarte å lese det som stod, derfor denne forespørsel. Har ellers lagt inn ein forespørsel på Brukerforum om samme sak.Dei har litt uvanlige navn alle sammen, i hvertfall lite brukt i Sund og det var litt pussig at de kom fra ulike hold og havna på samme plass, men eg trur nok etter å ha sjekka litt, at det er snakk om to forskjellige par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Hei OddvarEg les dette i parantesen i samband med Berthe Helene sin dåp: barnet fødtes paa Pirholmen under Forældes Reise Syd efter.Foreldra var: husm. Danjel Danjelsen og Ingeborg Aadsdtr Wingen Davigs Prestegjeld i Nordfjord.Legg merke til at ho og vart heimedøypt av Ole Olsson Pirholmen.Som du ser har dei ingen fadrar felles, så dette er nok to forskjellige par sjølv om begge mødrene bar det sjeldsynte namnet (iallefall i Sund) Ingeborg Oddsdotter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo ToreSer ut til at du har tyda det på samme måte som det eg også meinte det stod, men eg fann dei ikkje i Austevollsboka.Når eg leser Rune Thorstensen sitt innlegg i Brukerforum, så eksisterer jo Daniel Danielsen, men han er gift med ei Kristine Eliasdatter og ikkje ei Ingeborg Aadsdatter. Denne Kristine lever i beste velgående når Berte Helene blir født. Det kan være at presten har blanda navnet til mora, at det skulle stått Kristine og ikkje Ingeborg, i vanvare har Greve kanskje trudd at det var Daniel Salamonsen som fikk barn. Det står jo også at barnet er ektefødt. Har sett etter konfirmasjonen til Berte Helene uten å finne denne. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Jeg har alltid hatt Berthe Helene f 1844 som datter av Daniel Danielsen av den reisende Isaksfamilien i Sogn. Hun blir også gift med en slektning av Isaksfamilien. Jeg har imidlertid ikke registrert noen barn av Daniel og Kristine fra giftermålet og fremover. Kanskje de ikke hadde de første årene? Eller i det hele tatt? Og at Daniel derfor reiste med Ingeborg mens kona satt hjemme? ... Sønnen Daniel f 1868 er med Ingeborg Helgesdatter, og det første barnet etter Berthe Helene jeg har registrert. Bare spekulasjoner selvsagt, men jeg tror ikke det er tvil om at Berthe Helene er av Isaksfamilien.Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.