Gå til innhold
Arkivverket

[#59079] Hvem var treskjærer Ole Nielsen Weierholts (f. Ø.Moland 1718) mor?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ole Nielsen Weierholt er en av 1700-tallets mest kjente treskjærere (bl.a. altertavler, ovnsrelieffer for div. jernverk m.v.). 'Anno 1718 den 29. desember klokken 6 over midnatt var min sønn Ole Nielsen født til denne syndige verden' skrev faren i sin notisbok (jf. Arne Nygård Nilssen i Norsk jernskulptur, bd. 2).Faren, Niels Olsøn Weierholt, kom i 1708 til Arendal fra Sønder-Jylland. Han bosatte seg på Sagene i Austre Moland og virket som lærer og degn både der og i Flosta. Verken Arne Nygård Nilssen eller O. N. Weierholts etterkommer, Kristen Weierholt, som har skrevet bygdeboka for Austre Moland, oppgir moras navn. Antakelig har hun vært fra A. Moland (eller i nærheten). Dåpsinnførslene for Austre Moland starter imidlertid først i 1721 (i klokkerboka for Holt), så vidt jeg har kunnet registrere.Spørsmålet blir altså: Er det kjent hvem som var Ole Nielsen Weierholts mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ole Nielsen Weierholt kalles vanligvis i kirkebøkene 'ved Savene/Saugene'. Han ble 7/6 1744 viet i Austre Moland kirke til Siri Sørensdtr. Ottersland. Hun var antakelig datter til Søren Andersen Øvre Ottersland og Maren Eriksdtr.Barn:1. Niels Olsen Weierholt, døpt 2/8 1744, g. m. Inger Andrea .... Treskjærer og snekker, arbeidet sammen med faren på 'Stortaarnet' i Austre Moland kirke i 1775. Flyttet til Hastensund på Tromøya.2. Søren Olsen, døpt 5/2 1746. Ant. død som barn.3. Søren Olsen, døpt 30/6 1748. Tvilling. Ant død som barn.4. Maren Olsdtr., døpt 30/6 1748. Tvilling. Død som barn?5. Søren Olsen, døpt 15/5 1749. Ant. død som barn.6. Søren Olsen, døpt 28/11 1751. Ant. død som barn.7. Johanne Marie Olsdtr., døpt 28/10 1753, g.m. Johan Gjeruldsen Nedre Ottersland.8. Hans Olsen Weierholt, døpt 24/6 1756. Treskjærer og snekker, arbeidet sammen med faren på 'Stortaarnet' i Austre Moland kirke i 1775. Til sjøs i hollandsk tjeneste. Død før 1792.9. Aase Olsdtr., døpt 2/7 1758, g.m. Gjeruld Wroldsen Nedre Ottersland.10. Søren Olsen Weierholt, døpt 22/2 1761, g.m. Amborg Wroldsdtr. Nedre Ottersland. Treskjærer og snekker. Overtok huset og verkstedet etter faren. I perioden 1810-1824 i arbeid for Froland jernverk, bl.a. som belgmaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Ole Nielsens Hustru Savene' ble begravet i Austre Moland 27/4 1773, 49 år gml.'Enkemand Ole Nilsen Weierhof(?) wed Saugene' begr. samme sted 21/12 1792, 74 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten artighet fra Aust-Agder kulturhistoriske senter - et 'medisinsk råd' nedtegnet av O. N. Weierholts far, Niels Olsen Weierholt:Gamle Husraad for Sygdomme oppskrevet av Nils Olsen Weierholt, 1724Om nogen Vil gierne Spy Vil mand komme Nogen til at Spy, daa skal Mand giufe hannem en liden drich lunken Vand blendet med en shee fuld af lissebonolie og siden skal hand stinge en finger i sin hals som er Raadgivet udi lissebonolie og risele der med bort og igien daa spye hand lettelige og giør meget gatt.Kilde: http://www.aaks.no/ArticleList.aspx?m=99&amid=1501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ut fra hva Ole Nielsen W. og Siri Sørensdtr. kalte sine barn (innlegg 3), ligger det vel an til at Ole Nielsens mor kan ha vært ei Johanne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bygdeboka for Austre Moland opplyser at Niels Olsen Weierholt (treskjærerens far) kom til Arendal fra Sønder-Jylland 5. mars 1708. Dessuten fortelles det altså at han bosatte seg på Sagene i Austre Moland, der Ole Nielsen ble født i 1718. Kan det tenkes at han bodde noen år i Arendal først? I så fall må han der ha hatt en annen funksjon enn å være lærer og klokker (noe han først ble da han kom til Austre Moland).Jeg har nemlig funnet noen interessante innførsler i den eldste kirkeboka for Arendal. En 'Niels Olufssøn Urtegaardsmand' ble trolovet der 21. mai 1709 med Johanna Hansdtr. 'hos Karen Sal. Aanon Tallachsen i Bendictsklejven' (viet 1. september s.å.). Niels Olufssøn Urtegaardsmand og Johanna Hansdtr. får så følgende barn døpt i Arendal: 1. Kirsten Nielsdtr. (6/3 1710) og Hans Nielsen (19/10 1711. Siden finner jeg dem ikke nevnt.Dessverre inneholder denne kirkebøka ingen opplysninger om fødested, forlovere, faddere m.v. Men det kan jo være interessant å registrere at blant Ole Nielsen Weierholts barn fantes det både ei Johanne og en Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo føye til at jeg ikke finner noen Niels Olsen/Olufssøn i Ligningsmanntallet for krigsstyr (Dagskatt) i 1714 (Lenke) - noe som KAN indikere at han på det tidspunktet hadde flyttet fra Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Norsk biografisk leksikon (ny utgave, 2005) står følgende:WEIERHOLT, Ole Nielsen, 1718-92, byggmester, bygnings- og møbelsnekker, treskjærer og bilthugger. Født 29.12.1718 på Lillestølen i Austre Moland (nå Arendal), Aust-Agder. Foreldre: Degn og skolelærer Niels Olsen Weierholt og Johanne Hansdatter. Gift 7.6.1744 med Siri (el. Sigrid) Sørensdatter (ca. 1724-20.4.1773), datter til Søren Olsen Ottersland og Maren Eriksdatter. Død 14.12.1792 i Austre Moland.Her er altså moras navn oppgitt som Johanne Hansdatter, og det svekker vel ikke min mistanke om at paret jeg omtalte i innlegg 7 faktisk kan være Ole Nielsen Weierholts foreldre.En annen sak: O. N. Weierholts far er her kalt Søren Olsen Ottersland. Bygdeboka for Austre Moland er uklar m.h.t. hans patronym (Olsen/Andersen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Ole Nielsen ved Savene og Siri Sørens daatter' ble trolovet 2/2 1744 og viet 7/6 s.å. 'Cautions M(ænderne' var Christopher Ottersland og Tallach Stiansan 'ved Savene' (sistnevnte opprinnelig fra Kvastad i Holt).Handlingene er ført i ministerialbok A-2 for Holt (1739-1753): Lenke (se øverst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt mer enetale: Denne gangen gjelder det en liten korreksjon av opplysningene jeg ga i innlegg 3 om Ole Nielsen Weierholts barn. Den yngste datteren mangler, og jeg fører henne dermed opp som11. Anne Olsdtr., døpt 4/5 1766 i Tromøy kirke, g.m. Gjeruld Wroldsen Nedre Ottersland.Dermed må barn nr. 9 (Aase Olsdtr.) få ny ektemann - nemlig smed og glassmester Jens Erichsen Hørdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.