Gå til innhold
Arkivverket

[#59081] Daniel Danielsen busett Haavaag f. Dorhellen - Askvold Sogn og Fjordane


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Har noen kjennskap til Daniel Danielsen som her døde i 1897 på Haavaag. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=gr14281879&gardpostnr=464&personpostnr=706&merk=706#ovre>LenkeDaniel gifter seg andre gang i 1884 med ei Ingeborg Helgesdatter, men hvem var han gift med første gang ? LenkeViser forøvrig til mitt innlegg på Arkivforum, der dattera Berte Helene blir født og der mora er Ingeborg Aadsdatter. LenkeHar noen funnet giftermålet til Daniel Danielsen og Ingeborg Aadsdatter, slik at det er tilfeldig navnelikhet med Daniel Salamonsen Sund gift med Ingeborg Aadsdatter. Daniel Salamonsen sin kone døde i 1884, ein måned før Daniel Danielsen gifter seg som enkemann. Har ikkje funne ut når Daniel Salamonsen døde. LenkeEg er kun på jakt etter om Daniel Danielsen vart gift med ei Ingeborg Aadsdatter eller om me snakker om samme mann, da Daniel Salamonsen som vart født 1815 i Sund, heilt oppe til høgre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddvar. Jeg har vært en del borti dette folket. Og utfra mine papirer ser jeg at jeg har registrert at Daniel Danielsen ble født i Dørhella, Askvoll som sønn av Daniel Isachsen f.1790- ? og Birthe Helene Hansdtr. Halbrend 1789- etter 1865.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f61429&gardpostnr=2&personpostnr=11#nedre>LenkeDaniel giftet seg første gang 12.10.1838 i Davik med Kristine Eliasdtr.1789-1878.LenkeKristine var datter av Elias Knudsen og Daniele Danielsdtr.Daniel giftet seg i Askvoll 05.06.1884 med Ingeborg Heljesdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Forøvrig kan jeg legge til at da Berthe Helene giftet seg i Askvoll 21.11.1865 med Isak Larsen Håvåg, er hennes far oppført som Daniel Danielsen.Se post nr.20 her: Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo RuneTakk for innspillet ditt.Det er nok eindel tilfeldigheter som her dukker opp. Ved dåpen til Berte Helene, så trur eg rett og slett at presten har skrive feil navn på mora, det står jo at barnet er ektefødt. Dvs. at det skulle stått at mora var Kristine Eliasdatter og ikkje Ingeborg Aadsdatter. Eg har sett etter konfirmasjonen til Berte Helene uten å finne denne, der ville det forhåpentligvis stått riktig navn på mora.Eg såg at Berte Helene vart gift med Isak Larsen Håvåg. Det var folketelling 1865 i Håvåg, som gav utgangspunkt til problemstilling.Her link til samme sak i Arkivforum Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddvar.Ja, dette er en familie som har voldt meg meget bry. De tilhørte de reisende, og dem var det som kjent ikke alltid lett å holde oversikt over.Nå kunne selvfølgelig Daniel Danielsen ha fått barn med en Ingeborg Aadsdtr. selv om han var gift. Han fikk tross alt minst to barn med Ingeborg Heljesdtr. før Kristine var død.Daniel og Ingeborg fikk sønnen Daniel Danielsen 22.08.1868 på Helle i Y. Holmedal, og Hans 08.06.1873 på Fønseth i Årdal. På det tidspunktet var jo Kristine rundt 84 år, og hun hadde vel sluttet å reise. Det hadde jo tydeligvis ikke mannen hennes og Ingeborg Heljesdtr.Forøvrig var jo Kristine Eliasdtr. 49 år da hun giftet seg i 1838 med Daniel.Jeg tror derfor ikke hun kan være mor til Berthe Helene født 1844.Kristine hadde forøvrig vært gift tidligere med en svenske ved navn Peder Molberg. Han døde trolig rundt 1825, uvisst hvor.De fikk sønnen Jacob Pedersen som ble født på Hamre i Sund 28.07.1810.Spørsmålet er jo da om det ble oppgitt falskt navn på mora i 1844, for å skjule at barnet var uekte.Det hersker i alle fall liten tvil om at Daniel Danielsen var faren, ref. ekteskapet i 1865.Jeg er imidlertid enig i at det hadde vært flott om vi kunne finne konfirmasjonen rundt 1859/60. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo igjen RuneDet kan faktisk sjå ut til at me har mange likelydende navn på samme plass samtidig og jammen dukka den svensken Peder opp her også. Det står jo at Ingeborg Aadsdatter er fra Wingen i Davik prestegjeld, da burde det jo gå ann å finne henne født der. Feilen kan nok ligge i at det skulle stått uekte barn og/eller som du skriver at de ville skjule at barnet var uekte.Ingeborg Aadsdatter gift med Daniel Salamonsen, der heiter faren Aad Siursen. Ho er født ca 1815, men eg finner ho ikkje født i Sund. Eg har ein mistanke til at dette er foreldre til mi Ingeborg Aadsdatter og at dei kjem frå Evanger/Voss, der Ingeborg trulig også er født. Siden Ingeborg fikk ein sønn i 23 januar 1844, så er ho nok ikkje identisk med ho som har samme navn. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=kfsund16&gardpostnr=1238&merk=1238#ovre>Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, våre veier krysses stadig vekk Oddvar. Jeg ser i farta på FamilySearch to Ingeborg Aadsdtr. i passende alder i Sogn og Fjordane. Den eldste er født 28.04.1807 i Leikanger og den andre 16.08.1818 i Vik i Sogn. Men det blir vel ikke enkelt å få linka de til Daniel. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den som leter lenge nok, finner. Og jeg fant konfirmasjonen til Berthe Helene Danielsdtr. 30.09.1860 i Kinn. Foreldre Daniel Danielsen og Ingeborg Odsdtr.Berthe var 16 1/4 år gammel, født i Sund men oppholdt seg på Bareksten. Se post nr.16 her: LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei igjen RuneJa da fann du henne, men noe klokere vart me vel egentlig ikkje. Konfirmasjon bekrefter at mora heiter Ingeborg Aad/Odsdatter, men det står ingenting om de var gift/ugift. Det må likevel være slik at det er snakk om to Ingeborg Aadsdatter for de to fødslene er for tett inn på kvarandre.Eg såg at Ingeborg Aadsdatter i Vik, ho reiste til Amerika. Ho i Leikanger, der står det at faren bur på garden Hardanger. Det er vel ingen gårder der som heiter Hardanger, kan dette også være reisande og hadde det seg slik at Ingeborg kanskje kom fra garden Wigen før dei var på reis sørover, men likevel ikkje født der. Ser no ut til at de har bløffa på ekteskapet, så koffor ikkje også kor de kom fra.Vel vel vi kom ikkje noe videre akkurat, bortsett fra at eg kan sjå vekk fra at dei har noe med den Ingeborg Aadsdatter som budde i Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Det er vel ikke usannsynlig at den Ingeborg Oddsdatter f 1807 i Leikanger som var sammen med Børre Henriksen – ”Nasalaus-Børre”, født 1-8-1799, er den samme som fikk barn med Daniel Danielsen i 1844. Ingeborg er datter til Odd Fredriksen Indre Jåstad i Ullensvang i Hardanger f 1786 og Marta Kristoffersdatter (hun av reisende folk, uvisst hvem...).Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Jonny.Jeg tenkte nok du dukket opp her, for om jeg ikke husker helt feil så er vel dette delvis dine folk. Har du funnet noe mer om Peder Molberg/Malmberg, som var gift med Kristine Eliasdtr.? I følge opplysninger ved Kristines ekteskap i 1838, skal han ha dødd rundt 1825. Men til tross for iherdig leting har det ikke lykkes meg å finne dødsfallet. Jeg har vel heller ikke funnet noe ekteskap mellom Peder og Kristine, men jeg mener å huske at sønnen Jacob var oppført som ekte. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg ser de debatterer saken her inne og det virker som om detaljene du nevner i innlegg 10 Jonny stemmer bra med at denne Ingeborg Aadsdatter trulig er mor til Berte Helene.Ellers kunne eg ikkje unngå å sjå at Rune nevner at dette kan være dine aner Jonny, og det ser ut til at de alle i sin tid var innom Sotra. Også etterkommerene ser ut til å være reisende folk, men no reiser de ikkje lenger til Sotra, men heilt til Afrika. He he.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Tja, det er ikke mer enn noen dager siden jeg var på Askøy! Joda, Isakfamilien er av min familie, og det er blant annet Daniel Isaksen f 1790 og datteren hans Sara f 1811 som er mine aner. Og Sara var gm ovennevnte Peder Molberg som altså også er en ane til meg. Alle mine 16 tippoldeforeldre reiste... For de som har lyst, sjekk nettsidene våre på maishamema.org (om arbeidet i Kenya) og mine egne sider på j-mydland.netBeste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for tilbakemeldingene Jonny.Denne Peder er sannelig en hard nøtt å knekke. Og selv om de fleste kirkebøkene nå er ferdig skannet, er det likevel ikke lett å følge de reisende. Men den hender jo fra tid til annen når jeg leter etter helt andre ting, at jeg snubler over noen av dem. Så vi kan jo håpe på at noen en dag snubler over Peder også. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.