Gå til innhold
Arkivverket

[#59086] Boger, Moum i Østfold


Gjest Kåre J. Flatmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre J. Flatmark

Min onkel heter Rolf Oliver Boger og er født 18.oktober 1906 i Borge, Østfold. Hans far er Oscar Hansen, f. 1872 i Moum, Østfold. Oscar hadde en bror, Harald Edvin, og deres far er Hans Andreassen. Så skjer det at barna til Oscar og Hans plutselig dukker opp med etternavn Boger fra 1906 og utover. Jeg kan ikke finne noen årsak til dette. Jeg finner Boger i Hedemark og Akershus, men ikke i Østfold. Kan noen hjepe meg med hvordan navnet Boger kommer inn i denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Det finnes en gård Boger i Kråkstad/Ski kommune. Har du sjekket om det er noen forbindelse via koner eller flytting? Det var en Oscar Hansen, hjulmaker, gift med Gunda Elise Martinsdatter i Hobøl, som fikk en datter Margit Gunilde 03.04.1899. Er det rett Oscar?Lenke Moum er vel i FredrikstadDet er kort mellom Hobøl og Kråkstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Takk for svaret, jeg har allerede vært inne på de alternativer du nevner, og Boger gården i Kråkstad/Ski er den nærmeste jeg finner. Jeg har ikke avskrevet den som mulighet, men finner ikke sammenhengen. Min Oscars ektefelle i 1906 heter Pauline Hansen. Onkel Rolf reiste etterhvert til Odda/Tyssedal hvor han ble elektriker på fabrikkene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

I Skjeberg (nå Sarpsborg) på Klavestadhaugen var det i sin tid en kjøpmann Boger, også bilverksted tror jeg. I tlf.katalogen her finnes personer med navnet Boger. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Da har vi familien her i 1900:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00113&gardpostnr=466&personpostnr=3837#nedre>LenkePauline er født i Tune, så der var det ingen direkte forbindelse. LenkeFår Aagot Adele tre år før vielsen 06.06.1894: Lenke Og Helga Josefine samme år som vielsen: 30.04.1897 Lenke Vielsen 15.10.1897: LenkeSer ut til at hennes foreldre kommer fra Tune.Og hans foreldre fra Skjeberg og Tune: LenkeOskar døpes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Men kanskje Hans Andreassen, Oskars far som var fra Skjeberg var fra Klavestadhaugen. Har ikke funnet fødselen hans. Skal være født 1842-1844 i Skjeberg. Mor, Grethe Oliversdatter var fra Tune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes jo flere steder som starter på Boger... Bogerød i Idd, Bogerbråten i Kråkstad, Bogerud i Oslo og Aurskog og Bogerløkken i Eidsvoll. Det finnes sikkert flere navn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

BOGER = B-O-®-G-E-[R], eller Borge bare litt omskrevet !?Før 1923 var ikke slektsnavn lovregulert. Det var vel fritt fram for å lage seg et?Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Mona Moum

Til Kåre Min fars farmor het Gunda Boger. Hun er datter av Hans og Grethe. Da gjerne kontakt så kan jeg hjelpe deg langt tilbake til 1577. m-moum@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.