Gå til innhold
Arkivverket

[#59098] Jacob Pavels Sørenson Friis, fødd 1827 - direktør ved kopparverket på Røros?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Jacob Pavels Sørenson Friis, presteson frå Førde, var fødd i Førde 1.6.1827 og skal ha vorte gift (dato og stad ukjende) med prestedotteri Johanna Henrikke Johannesdotter Berg frå Ullensaker, fødd (uvisst kvar) 5.3.1850.Jacob skal ha vore direktør ved kopparverket på Røros, men eg har so langt ingen fleire opplysningar korkje om han eller om kona Johanna.Eg vil vona at einkvan har høyrt gjete denne kopparverksdirektøren og kan hjelpa meg med fleire biografiske opplysningar?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Et litt pussig sammentreff. Finner et ektepar som heter Jacob Bastian Friis og Johanna Berg som har tre barn til dåpen i Lenvik – men det er altfor tidlig i forhold til dine folk:Else Cathrina, 1800 [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=77552>LenkeAbelona, 1803 LenkeHans Berg, 1806 LenkeI 1810 fikk Johanne Friis født Berg en sønn, Johan Charl, utenfor ekteskap med Sidinius Isachsen LenkeDet døde en Jachob Friis i Lenvik i 1810, men han var ikke lensmann, men skoleholder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette er vel ham i 1865:LenkeOverstiger ved Røros Verk fra 1861, født 1827, tok bergeksamen 1850. Han var fra 1854 overstiger ved Kongsverk sølvverk. 1871 ble han hyttskriver ved Eidet smelthytte i Ålen, og ble 1876 utnevnt til direktør ved Røros Verk. (kilde: Røros Kobberverk 1644-1974).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Jeg har notert at de i følge Friisboken giftet seg i Melhus i 1872 og at Jacob døde 19 november 1912 i Kristiania. De fikk 7 barn: Sally (1875-1963), Johannes Henrik (1877-1947) Charlotte Louise (1879-1968), Jacob Johan Sigfrid (1883-1956), Ingertha Johanne Margrethe (1885-1963), Kristen Kahrs (1887-?) og Johannes Severin Hjelm (1873-1963).Jacob fikk avskjed fra Kobberverket i 1888 og jobbet fra den tid som privat konsulent i Kristiania og medarbeider i Norges Geologiske Undersøkelser. Var redaktør av 'Teknisk Tidsskrift' fra 1889-1893. Fra 1994 var han fagdirektør for bergverksdrift og kjemi da bladet ble sammenslått med 'Teknisk Ukeblad'. Han ledet blandt annet dypboringer og andre geologiske undersøkelser etter det store skredet i Verdalen i 1893.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Johanne Henriette døde 14 november 1924 i Oslo og ble begravet på Vår Frelsers Gravlund. Regner med at du har hennes foreldre men de var Johannes Christian H. Berg og Sara Magdalene Kahrs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Grethe, Carsten, Astrid, Hege Sofie og Rune for mange spennande innlegg. Og gjennom desse innleggi har eg fått svar på alle spørsmåli mine kring denne huslyden! Kjempebra!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.