Gå til innhold
Arkivverket

[#59109] Fra Føllinge i Jemtland til Norge før 1871


Gjest Jon Erik Berg-Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Nils Nilsson (Lindstrøm) f.1412 1835 Legden, Føllinge i Jemtland. Viet i 1871 i Flakstad i Lofoten, Nordland. Flyttet i 1874 til Tysfjord, hvor han bosatte seg. Når kom han til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I Flakstad inflyttede i 1871 står unkar og skomaker Nils Nilsen f 10.12 1839 i Føllinge i Jemtland. Kom i August/sepKirkeboktype: Ministerialbok Nummer (arkivreferanse): 885A04 Periode: 1859 - 1877 Oppbevaringssted: Statsarkivet i Trondheimside 253 nest øverst. Er ikke så god på tyding, å rett skal det jo være. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

1865-telling for 0301 Christiania Listenr. Side Gardnr Gate Bydel Kjøpstad Merknad Tal på garden 1927 1999 47 1 Nordre Gade Gamle Akers Menighed Christiania Underskrift: G. Schau 7 Personnr. Nytt hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad 45146 1 1 Marie Riis f Peders. Husmoder e 66 k Hedemarken 45147 2 Augusta Riis Datter ug 34 k Kristiania 45148 3 Pauline Eriks. Tjenestepige ug 28 k Bærum 45149 4 1 Gulbrand Jacobs. Schau Contorbetjent g 30 m Sigdal 45150 5 Marie Schou f Ols. Kone g 37 k Sverige 45151 6 1 Nils Anders. Lindstrom Skræddersvend g 28 m Sverige 45152 7 Anne Lindstrøm f Mathiass. Kone g 25 k Sverige???? Skal lete videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Hanne - det er ikke nødvendig å lete etter Lindstrøm i Norge. Han begynte ikke å bruke det navnet før han hadde bodd her i landet noen år. Familien over er IKKE hans slektninger! Jeg har forsøkt 1865 med Nils Nilsson f.1835+- 2 år i forskjellige kombinasjoner, men får ikke noen brukbare treff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei! Jeg har sett i Ministerialregistret for Jemtland og finner Nils Nilsson f. 1835-14-12 i Lägden, Föllinge. Foreldre er Nils Kjelsson, bonde, og Cattrina Nilsdotter. Nils er fra Føllinge og giftet seg 1828-01-01 i Lit med Catharina Nilsdotter fra Lit i Jemtland. (Dette visste du kanskje?)Flyttelister er det få av i dette registeret. Jeg tror du må til flyttelister eller husforhørslister for Føllinge for å se om han finnes skrevet som utflyttet. Det kan gi svar på når han dro fra hjemstedet og hvor han dro til. Kanskje noen med tilgang til svenske kirkebøker på nettet kan hjelpe deg med dette. Han kan oppholdt seg en tid i Norge, som du skriver, før han gifter seg i Flakstad i 1871, og fortsatt er spørsmålet hvor?Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Takk for svar! Jo, jeg har dette fra tidligere. For mange år siden lånte jeg disse husforhørslengdene på mikrokort fra SVAR, og kunne følge familien bakover. Jeg fant EN opplysning jeg ikke klarte å tyde, men fikk aldri svar på henvendelse til (den gang) nærmeste arkivtjeneste i Østersund: AI:8 1862-1865 Tornes.Hva står det i rubrikken for flyttet? Hvis jeg husker riktig omhandler denne merknaden Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Jan ErikI husforhøret 1862-65 for Föllinge A1:8 side 211 står det at drängen Nils Nilsson f 10.12.1835 flytter til Norge, Lofoten i 1865, attest 12.Utflyttingslisten viser at han var utflyttet nr 18 i 1865,den 16/12 og var dräng och skomakare. Han flyttet alene fra Thornäs og til Norge, Lofoten.Hilsen Anne lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Flott, Anne Lene! Spørsmålet om hvor han oppholdt seg i åra fram til 1871 får jeg kanskje aldri svar på. Han giftet seg med den tjenestejenta som flyttet inn samtidig med ham (2708 1871) til Havnø i Flakstad, men det ser ut som om de kom fra hver sin kant av verden. Attesten hans er datert 1612 1865, og det stemmer jo helt med det du opplyser: Lenke Men - de giftet seg 2011 1871, så kanskje de likevel hadde møtt hverandre tidligere (på Tjøtta hvor hun hadde vært tidligere)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.