Gå til innhold
Arkivverket

[#59111] Christian Ericsen, Elverum.Høland født 1843


Gjest Ingun Solli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingun Solli

Kan noen hjelpe meg med å tyde dette? Christian Ericsen, Elverum, Høland Lenke No. 98 1843 Kirkebok, Høland uægte Trenger navn på far og faddere, bosted??Takker Hilsen Ingun S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Ingun!Legger inn lenken til dåpen på nytt,da lenken din ikke virket:Faren heter Erich Torkildsen Gjellebo og moren heter Sophia Andersdatter Elverum.Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 8 (1827-1845), Fødte og døpte 1843, side 119. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7585&idx_id=7585&uid=ny&idx_side=-121>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingun Solli

Hei igjenTakk for hjelp så langt. Kan ikke finne noe sted med navn Gjellebo. Kan muligens være Hjellebøl....Ved konfirmasjon til Christian står det noe før navn til far som er vanskelig å tyde...Husker ikke hvordan jeg får Lenke til å virke.Konfirmasjon 1857. Beklager det! MVH Ingun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiJeg kan kanskje bistå litt med Christian Eriksens mor:Sofie Andersdatter sine aner, da jeg sitter med bygdebøkene for Høland/Setskog, Susanne Christoffersdatter f 1786 (er oppført som tjenestedreng i 1801 som 15 åring på gården Øsken, Vassbufjerdingen, Høland, (side 194 Bind 3)hun var datter av Kristoffer Sakkariassen f 1751 på Drøverud, Vassbufjerdingen han gift 1777 med Karen Hansdatter f 1754 på Øsken d 1848 på Elverum. Susanne giftet seg i Høland 28 oktober 1809 med Anders Olsen på Elverum u Rakkestad Søndre, Kirkefjerdingen, Høland, (denne boken har enda ikke kommet ut.) Anders Olsen og Susanne Christoffersdatter fikk datteren Sofie f 21 nov. 1821 i Høland og døpt 02 desember samme sted. Du kan lese om alle Susannes søsken på side 194 i Bind 3, samt lese om Kristoffer Sakkariassens mor som kom fra nabogården Drøverud og aner på side 210 og 213 samme bind. (jeg sitter ikke inne med annen opplysning enn det som er hentet fra bygdebøkene og FS) det kan jo være en annen Sofie, men det er nærliggende å tro at det er korrekt, siden hun giftet seg til Elverum?)mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei igjenDet er mulig at den Anders Olsen som giftet seg 1809 med Susanne Christoffersdatter er sønn av ole Halvorsen på Vestreng og Kristine Sypriansdatter f 1752 på Ilebekk Søndre, Vassbufjerdingen, de giftet seg i Høland, i 1774 og får sønnen Anders 11 juli 1776, Men, dette må sjekkes. Ilebekk Søndre er nevnt i Bind 3 og Kristine Sypriansdatter og hennes aner er nevnt på side 163. (jeg hadde disse to nevnt i min database, men ingen barn) mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørn Melby

Ikke så stor sak, men for ordens skyld nevner jeg at i Gårds/slektshistoria for Setskog og Høland (bind 2 side 163) finnes ingen Kristine Sypriansdatter, men derimot Katrine Sypriansdatter som forøvrig passer med de beskrivelser som gis i innlegg 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Beklager at jeg skrev feil det rette navnet er selvsagt Katrine som i 1774 giftet seg med Ole Halvorsen på Vestreng.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.