Gå til innhold
Arkivverket

[#59116] Föräldrarna till Guri Olsdatter


Gjest Thorhild Johansson-Borg
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorhild Johansson-Borg

Niels Olsen f. 1796 i Skedsmo, Akershus var gift med Guri Olsdatter. Finns det någon som kan hjälpa mig med var och när hon var född och vad föräldrarna hette och var födda?Mvh Thorhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei og god morgen Thorild!Har du litt flere opplysninger, f.eks. når og hvor Nils og Guri giftet seg? Og hvor i Skedsmo (gårdsnavn eller liknende) kom Nils fra?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorhild Johansson-Borg

Godmorgon Grethe,Niels och Guri gifte sig 2/12-1815. (Skedsmo 1815-1829 ektevigde sid 191 nr 21.)Niels bor på gården Tærud i 1801-telling. Niels far hette Ole Nielsen och var gift med Ana Amundsdatter, hon dog i barnsäng 5/7-1800.Thorhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld, her er vielsen LenkeOppgitt alder på Guri er 25 år, f.ca. 1791 og hun står oppført med gårdsnavnet Riis. Henners forlover heter Jens Riis, men det er ingen garanti for at hun er fra Riis.Hadde Nils og Guri noen barn? Tenker på om de kan ha praktisert oppkalling, eller om det kan finnes slekt blant fadderne til barna…Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorhild Johansson-Borg

Jag har hittat fem barn till Niels och Guri. Oline f. 1818 Hans f. 1820, tre Ole. Två av dessa döda tidigt och den tredje Ole f. 1829 min mf.mfSka titta om jag hittar Guri på gården Riis.Thorhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg fant en Guri Olsdatter i folketellingen 1801, 11 år gammel, f. 1790. Hun bodde i Aker. Foreldrene het Ole Olsen og Berthe Olsdatter, begge gift for 2. gang. Det er det nærmeste jeg har kommet en Guri i Akershus fylke. LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorhild Johansson-Borg

Ett stort tack för hjälpen!!Det är nog troligt att det kan vara min Guri. Hon är i varje fall inte född i Skedsmo. Sonen Ole gifter sig i Aker och bor och dör där.Vill passa på och fråga dig lite om folkräkningarna. Finns det bara folkräkningar 1801, 1865, 1875 och 1900? eller är det bara dessa som är tillgängliga på internet?I Sverige är det mycket lättare att hitta folk för vi har våra husförhörslängder. När man hittat den man söker i födelseboken är det bara att gå till husförhörslängden för det året och då finns hela familjen med där.Thorhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her står det en del om folketellingene: [url="http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/ofte/folketelling.html>LenkeFolketellingen 1875 finnes for et utvalg kommuner i Digitalarkivet, ellers er den i original i de enkelte statsarkivene.Folketellingen 1891 er landsomfattende og er lagt ut for enkelte kommuner i Digitalarkivet, ellers er den i original i Riksarkivet. Den er omfattende, fordi hver person er registert på en egen seddel, framfor at hele familien er satt opp på en liste.Det er også en folketelling for 1885, men den var for byene.Jeg vil imidlertid også opplyse om at Byarkivet i Oslo (= stadsarkivet) har manntall og folketellinger for Kristiania/Oslo og Aker. Du kan gå inn på Byarkivets nettsider og klikke på lenken på slektshistorie, se her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.