Gå til innhold
Arkivverket

[#59117] Yrke = Vaagekone. What is it?


Gjest Vidar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

I cannot get your link to work.My explanation: Vaage, old spelling for våke, the word is related to Engl. wake. A woman who was engaged and paid to watch over dying persons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I don`t belive it has anything to do with death. Våkekoner/vaakekoner are women on nightwatch in hospitals. Gangkone was the daywatch. You can read about it here Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

I agree with Vigdis here. if you do a 'google' on vaagekone, vågekone or våkekone you will find that in most cases they were mentioned in connection with death or dying people.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre
http://www.histos.no/bergen/vis.php?id=71&kat=4 Den Døde blev lagt paa en saakaldet Løjbænk, der udlejedes til det Brug, indtil Kisten var færdig; enhver saadan maatte bestilles; thi der var den gang intet Magasin.Lys brændte hver Nat i Ligstuen, Antallet efter Lejligheden. Vaagekone ansaaes for en Nødvendighed. Og der knebes ofte i fattige Familier for de Levende, saa at den Døde kunde faa en pen Begravelse, som jevnlig foregikk fra Sørgehuset.This happened in Bergen about 1800 Kirsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg tror opprinnelsen for yrket, var det jeg skrev i # 2. Når vi etterhvert fikk sykehus i byene, ble våkekoner engasjert om natten. I ft-1900 er nok de fleste knyttet til byene. Selve funksjonen må vel ha vært noenlunde den samme som jeg skrev. Generell vakt for pasienter om natten, og våkende over alvorlig syke og døende pasienter. Her er en i Fredrikstad som hadde tilhold hos apotekeren om natten [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00103&gardpostnr=2364&personpostnr=11113&merk=11113#ovre>Lenke Her har vi en våkekone i Trysil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Dansk ordbog legger seg på den forklaringen Berit gir. Jeg tror spørsmålet må defineres tidsperiodisk, slik jeg forklarer i # 8. En annen sak er vel at kvinners yrker ikke alltid kommer frem i folketellingene. Jeg vet ikke om alle kokker eller f.eks jordmødre kommer frem i 1801, 1865 og 1900.En morsom og nyttig sak er at våkekoner er kommet på moten igjen i Danmark, og her er det helt klart døende de våker over. Her en interessant artikkel fra Hanstholm [url="http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/186479:Danmark--Vaagekone-i-Hanstholm>Lenke og her fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Many thanks for all the contributions. Although a total amateur when it comes to medical history, I can not see too much of a difference between the definition Berit points to and that which Vigdis initially gave.In Stavern (Fredriksværn) we are dealing with a naval hospital in late 1700 early 1800. Surely there were people with serious injuries even fatal ones. Wooden sailing ships, gunpowder, heavy guns that recoils violently....death.Thanks againmvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.