Gå til innhold
Arkivverket

[#59121] sekksporesopp ?


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg lurer på om det er noen som vet navnet på denne soppen man av og til kan se på gamle stubber ? Det ser ut som små beger eller krukker, og hvis man tar hull på disse, så kan det minne litt om maling. Kan dette være det samme som det som blir kalt, pukeskitt, tusselort eller tusseruke ? er takknemlig hvis noen kan fortelle med dette. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du søker etter sekksporesopp på nettet kan du finne bilder av forskjellige typer, og dermed se om det er den riktige soppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Sekksporesoppene er er en veldig stor gruppe med mange ordener, klasser, familier og slekter, samt mange arter innen hver av disse. Soppene hører som kjent ikke til planteriket, men tilhører soppriket. Dette er regnet som nærmere dyreriket enn planteriket.Til soppriket regnes også (under tvil) de såkalte slimsoppene. De mest kjente artene av disse er trollsmør og Ulvemelk. Trollsmøret er gult og finnes oftest i skogen på gamle stubber o.l., mens ulvemelka er oftest brunlig til rødbrun/rosa. Begge disse to artene kan nok kanskje sies ha noe som ligner på maling innvendig. Disse soppene har et slags amøbestadium der de kan sies å tilhøre dyreriket og de påståes å krabbe rundt på marken som dyr i stadiet. Senere samles dei kolonnier og blir til trollsmør, ulvemelk el. lignende når de skal formere seg.Kanskje er det noe slikt du tenker på?Lgger inn et lite dikt jeg fant på internett: Ulvemelk og Trollsmor To trollkjerrimger er ute og melker i smygen ulvinne i den mørkeste natt.Bøtter blir fulle og børa blir dryg,det blir fløte i kveld til Svartekatt. Det skvulper og drypper på tuver og stenav ulvemelk fra bøttespann,det løpes over lynget på trollkjerringbensom hopper over bekkevann. På Trollstien går jeg med ærefryktpå stille, forsiktige ben.Mosen er fuktig og gresset er mykt.- Det er trollsmør på tuver og sten Jeg bøyer meg æret og tar det i hånden,trollsmør på grønne strå.Jeg reiser meg opp og stirrer mot månen,jeg har makt over trollene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.