Gå til innhold
Arkivverket

[#59126] Jeg gjør oppslag i Våre Falne 1939-1945


Gjest Jan Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Da jeg ikke selv disponerer dette verket, hadde det vært fint med et oppslag. I forb. med et planlagt slektsstevne er det meningen å samle en del opplysninger om etterkommere etter mine oldeforeldre. En av sønnene der het Daniel F. Oldervik og denne Daniel hadde to sønner, der den ene var sagt å omkomme på panserskipet Norge på Narvik havn i 1940. Denne sønnen het da Fredrik D. Oldervik. Jeg lurer på om dette bekreftes i 'Våre falne' og hva som finnes av opplysninger om vekommende. Står det f.eks. når og hvor han ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Fredrik Daniel Oldervik, dekksmann, Kristiansund, født 25 des 1920 i Edøy, sønn av Daniel Oldervik, f. 1893 i Aure, og Beret f. Lervik, f. 1894 s.st. Ble innkalt til nøytralitetsvakt på p/s Norge, og omkom 9 april 1940 da skipet ble torpedert på Narvik havn. Gravlagt på Nordlandet gravplass, Kristiansund.

bilete4716.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tusen takk skal du ha!Dette var over all forventning, med bilde og alle nøkkelopplysninger ellers. Dermed ble noen hull i slektsoversikten tettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fint om jeg kunne få vite hva som står om Tormod Lund Tverland fra Visten i Vevelstad, Nordland, f. 10. sep 1910. Skal ha blitt skutt på Falstad 7. eller 8. okt 1942. Dette var et søskenbarn av min morfar.Ønsker også vite hva som står om Johan og Einar Øygård fra Aursletta, Ole Sæter også fra Aursletta. Edvard Sæter og Peter Lund fra Sæter. Samt Aksel Johansen fra Austerfjord. Alle fra Visten i Vevelstad, og ble tatt for illegal våpentransport i forbindelse med Majavatn affæren.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei Jan,inneholder 'Våre Falne' kun de som var soldater eller alle som døde i forbindelse med krigen?Hvis hun er nevnt så ønsker jeg opplysninger om Solveig Thuv, datter av Olav og Karoline Thuv. Etter det jeg har blitt fortalt så ble hun skutt av tyskerne under 2. verdenskrig. Hun var på veg hjem fra et møte i bedehuset, sansynligvis hadde de ropt at hun skulle stoppe for kontroll da hun syklet hjem på kvelden, men hun var svært tunghørt og hørte dem trolig ikke og ble skutt.På forhån takk! Hilsen Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Tormod Lund Tverland fisker, Vevelstad. Født 10 sep 1909 i Tjøtta, sønn av Ole Tobias Markussen Tverland, f. 1870 i Tjøtta, død 1915 s.st. og Leonara f. Johansen, f. 1883 s.st. Ble arrestert 22 sep 1942 fordi han ga 4 hjemmefrontfolk husly i 8 dager og hadde vært med på våpentransport til Majavatn. Ble sendt til Falstad fangeleir og skutt 7 okt 1942 sammen med 6 andre fra Vevelstad. Gravlagt i Vevelstad.

bilete4717.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Solveig Margareth Thuv, hushjelp, Nøtterøy. Født 13 juli 1925 på Nøtterøy, datter av Olaf Olsen Thuv, f. 1888 i Gol og Karoline f. Olsen. f. 1888 i Sigdal. Hun syklet gjennom Tønsberg 2 sept 1944. Det var tysk kontroll på veien, men hun hørte ikke anropet. Vakten skjøt og traff henne i høyre tinning og hun døde på Vestfold sykehus dagen etter.

bilete4718.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

John Henry Jahnsen, skipsfører, Shanghai. Født 18 juni 1893 i Tønsberg, s.av Hjalmar Jahnsen, f. 1864 s.st., d. 1940, og Olivia f. Olsen, f. 1866 i Bohuslän i Sverige. Styrmanns og skipperskole. Ble visstnok internert i Shanghal. Døde den 3 feb 1944 på hospital i Shanghai.

bilete4719.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Hans Einar Henriksen, maskinassistent, Sem. Født 8 sep 1906 i Andebu, s. av Anders Henriksen f 1876 i Sverige, d. 1932 og Josefine f. Larsen, f. 1876 i Ramnes. Gift 1930 med Nora Johanne Torgersen f. 1912 i Røyken. 2 barn. Var på m/t Alcides som gikk i alliert fart. Omkom 23 juli 1943 da skipet ble torpedert av japansk u-båt, på reise fra Abadan til Freemantle.

bilete4720.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

ØIGÅRD, EINAR, maskinist, Vevelstad. Født 22. januar 1909 i Tjøtta, s. av Jens Øigård, f. 1864 s. st., og Mathilde f. Mathisen, f. 1875 s. st. Var med på våpentransport for hjemmefronten med motorbåt Vistenfjord vinteren og våren 1942. Ble arrestert av Gestapo 19. september 1942 og sendt til Falstad fangeleir. Han ble dømt til døden ved standrett og skutt 8. oktober 1942 i for- bindelse med Majavatn-saken. Gravlagt i Vevelstad. Broren Johan ble skutt samtidig.

bilete4721.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

ØIGÅRD, JOHAN MARTHIN, rutebåtfører, Vevelstad. Født 18. desember 1905 i Tjøtta, s. av Jens Øigård, f. 1864 s. st., og Mathilde f. Mathisen, f. 1875 s. st. Gift 1938 i Vevelstad med Aaslaug Arntsberg, f. 1913 i Vefsn. 1 barn. Var med på våpentransport for hjemmefronten med motorbåt Vistenfjord vinteren og våren 1942. Ble arrestert av Gestapo 19. september 1942 og sendt til Falstad fangeleir. Ble dømt til døden ved standrett og skutt 8. oktober 1942 i forbindelse med Majavatn-saken. Gravlagt i Vevelstad. Broren Einar ble skutt samtidig.

bilete4722.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

SÆTRER, EDVART ARNSBERG, småbruker, Vevelstad. Født 8. juli 1911 i Tjøtta, s. av Konrad Sæther, f. 1877i Lurøy, og Hansine f. Hansen, f. 1884 i Tjøtta, d. 1923 s. st. Var med i Mil.org., og transporterte våpen. Ble arrestert 16. september 1942 i forbindelse med Majavatn-saken, ble dømt til døden i standrett og skutt 7. oktober 1942 på Falstad. Gravlagt i Tjøtta. Broren Petter ble skutt samtidig.Ole Sæther finner jeg ikke.

bilete4723.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Tusen takk før opplysninger og ikke minst for bilde. Var veldig gøy å se dem også. Alexandra trist historie om Solveig Thuv. Min far er fra Tønsberg. Så jeg har et stort hjerte for Tønsberg og historien der. Min mann holder på å samle bilder fra krigen i Vestfold. Mannen min fortalte at hans morfar på Tjøme fortalte den identisk historie (det skulle ha skjedd på Tjøme). Å at tyskerne sendte blomsterkrans etter krigen, men familien sendte den i retur.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Anne Line Osberg Eide: Jeg kan ikke finne noe på Peter Lund fra Sæter eller Aksel Johansen fra Austerfjord.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei igjen,Tusen takk for svar Jan!Jeg skal spørre nevøene til Solveig, om de har hørt noe om den familien fikk blomster neste gang jeg ser dem, Hanne.Klem Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Alexandra. Nå har jeg snakket med svigemor. Hun kunne fortelle at Solveig passet henne. Å i minneboken som min svigermor har har Solveig skrevet minne til svigemor. Hun fortalte at hun lå begravet på Nøtterøy kirke på venstre side ved veien forran kirken. Hun mente at Solveig var på vei fra Betania i Skogerveien 3 (men hun var ikke sikker) Min mann sin morfar og mormor var medlemmer der. Å kransen skulle vært sendt til begravelsen, men familien sendte den tilbake. Å begravelsen var 11 Sep 1944. Minneboken finnes i dag.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei igjenDet med Betania høres sansynlig ut, på betania.no står det at det er en pinsemenighet. Det er Solveigs søster som giftet seg med min farfars bror Konrad. Konrad jobbet nesten hele livet som forstander i forskjellige pinsemenigheter rundt om kring i Norge. Solveig er altså ikke i slekt med meg, men historien er jo litt uvanlig...Dette blir det gøy å ta med seg på neste slektsstevne!Takk for hjelpen Hanne!Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Alexandra Send mail hvis det er noe, kan jo prøve å ta en kopi av minneboken, der Solveig skrev. Vi har lesebarn (konfimant) i Betania Tønsberg neste søndag. Hva het Konrad til etternavn. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei igjen,han het Konrad Ringnes, f. 1908, så vidt jeg har forstått var han forstander (evt. annen tilsvarende stilling) følgende steder: Tyristrand, Lena på Toten (1942-47), Ulefoss (ca.1949-54), Kongsberg (ca.1954-59), Horten(!) (ca 3 år, omkr. 1961) , Volda (ca.1966-69) og Egersund (ca.1969-72), samt at han 'reiste' litt innimellom.Det hadde vært gøy med en kopi!Klem, Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

HeiBror til min bestefar Sigurd Eriksen f. 06.01.1911 Bergen/Odda skal ha dødd under flyangrep i Liverpool 04.05.1941. Lurte på om der var noe info om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Eriksen, Sigurd: Fyrbøter, Odda. Født 6 jan 1911 i Odda, s. av Emanuel Eriksen, f. 1873 i Bergen, d. 1926, og Mette Helene Severine f. Jakobsen, f. 1871 i Herdla, d. 1929. På mønstret d/s Gaston Micard. Omkom under flyangrep i Liverpool i mai 1941.

bilete4725.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.