Gå til innhold
Arkivverket

[#59126] Jeg gjør oppslag i Våre Falne 1939-1945


Gjest Jan Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Min onkel, Olaf (var egentlig døpt Oluf) Berntsen, Dypvåg, omkom i 1940 på sjøen, men jeg vet ikke mer enn det. Finnes det mer informasjon? Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Vedr: Olaf Berntsen: Det er nevnt en Alf Olav Berntsen, styrmann fra Dypvår, født 13 okt 1905 i Mandal. Det er oppgitt pleieforeldre G. Berntsen og Mina f. Knutsen. Kan dette stemme ?? Jeg finner ingen andre.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Min svigefar har en onkel Leif Martinius Larsen fra Bergenskanten. Står det noe om han. Flott tiltak du gjør Jan. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Dette krigsminnet står på Raufoss.Jeg kjenner delvis historien til de fleste og det som står i klokkerbok i 1940.Kunne tenkt å vite hva som står i boka, dersom det er mulig. Jeg vet hva som står om Alf Nielsen.

bilete4726.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Alf Nielsen: sjømann, V. Toten. Født 3 feb 1921 i V. Toten, s. av Alf Nielsen, f. 1888 i Horten og Ragnhild f. Thorsen, f. 1891 i Bordeaux, Frankrike. Middelskole. Ble i september 1940 lagt inn på sykehus i New York, meldte seg som frivillig til flyvåpenet i januar 1942, men ble dimitteret på grunn av sykdom. Kom sommeren 1942 på amerikansk d/s Susanne, og omkom ved krigsforlis i oktober 1942.

bilete4727.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Leif Birger Marthinius Larsen: sjømann, Bergen. Født 2 nov 1917 i Laksevåg, s. av Bernhard Larsen f. 1881 i Askvoll, og Laura Karine, f. 1887 i Vik i Sogn, 1 barn. Var med på sabotasje. Ble arrestert og satt fengslet, først i Ålesund og senere i Trondheim hvor han ble stygt mishandlet. Døde 25 feb 1945 i Espeland fangeleir ved Bergen. Gravlagt i Bergen.

bilete4728.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Til Jan Christensen: Ja, dette er den riktige personen. Til Vidar Larsen: Yes, this is my uncle. Thank you very much for your information!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

HeiVedr innlegg 5, så fant du ikke alle. Kanskje fordi noen av navnene jeg oppga, ikke var slik de er skrevet i Våre Falne? Har funnet følgende på heimesidene til Falstad.Austerfjord, Aksel Johansen (Vevelstad)Sæter, Edvart Arnsberg (Vevelstad) OK - han har du funnetSæter, Ole Nikolaisen (Vevelstad)Sæter, Petter (Vevelstad)Tverland, Tormod Lund (Vevelstad) OK - han har du funnetØigård, Einar Albert (Vevelstad) OK - han har du funnetØigård, Johan Marthin (Vevelstad) OK - han har du funnetKan jeg be deg ta en liten kikk til? Uansett har jeg fått svar på den som for meg var viktigst, Tormod.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Vedr. min forespørsel i innl. 29 og svar i 31.Om Alf Nielsen har jeg teksten i boka fra tidligere. Det er de andre fra minnesmerket jeg ønsker.Kjempeflott, Jan, at du tar deg tid til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Alf Olav Berntsen, styrmann fra Dypvår, født 13 okt 1905 i Mandal. Det er oppgitt pleieforeldre G. Berntsen f. 1846 i Dypvåg og Mina f. Knutsen f. 1859. Gikk til sjøs før krigen med m/s Hav av Oslo. Var 3. styrmann på m/s Hørda da skipet forsvant 23 mars 1941 på vei fra Liverpool til Halifax. Siden skipet planmessig forlot konvoien, har en ikke hørt noe fra det.

bilete4735.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Georg Gjertsen: styrmann, Langesund. Født 1 august 1914 i Langesund, s. av Gerhard Gjertsen, f. 1882 og Rakel f. Arnesen, f. 1885 i Langesund. Styrmannsskole. Gikk i alliert fart under krigen som 3. styrmann. Omkom 12 februar 1941 da m/s Borgestad tok opp kampen med en tysk krysser for å beskytte de abdre båtene i konvoien. Skipet var på vei fra Freetown til England.

bilete4736.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Aksel Johansen Austerfjord: gårdbruker, Vevelstad. Født 5 mars 1894 i Vevelstad i Nordland, s. av Johan Danielsen f. 1864 og Emma f. Bendiktsen f. 1874 i Vevelstad. Var med på våpentransport mellom Visten of Vefsn. Ble arrestert 15 sep 1942 og skutt av tyskerne på Falstad 7 oktober 1942 etter standrett. Gravlagt i Vevelstad.

bilete4737.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Til Jan Christensen.Finnes det noe om John Eggen, f. 08.08.1916 i Tylldalen , Tynset kommune. Han var infanterist og falt 11.04.1940 i Elverum.Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

John Eggen: skredderlærling, Olso. Født 8 aug 1916 i Tynset, s. av Ingemar Johnsen Eggen f. 1895 i Tyldal og Inga Bernhardsdatter Redtrøen, f. 1895 s. st. Fylkesskole. Var med som infanterist i krigen og ble drept under bombing i Elverum 11 april 1940. Gravlagt i fellesgrav sammen med 19 andre. Omtalt i Ny Tid nr 30, 18 aug 1945.

bilete4743.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Petter Sæther: snekker, Vevelstad. Født 19 juli 1918 i Tjøtta, s. av Konrad Sæther, f. 1877 i Lurøy og Hansine f. Hansen f. 1884 i Tjøtta, d. 1923 s. st. Gift 1941 i Mosjøen med Marie Lund, f. 1921 i Alta. Var med på våpentransport vinteren og våren 1942. Ble arrestert 16 sep 1942 og skutt 7 ktober s. å. på Falstad. Gravlagt i Tjøtta. Broren Edvart ble skutt samtidig.

bilete4744.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Sverre Hagen: korporal, Vestre Toten. Født 24 oktober 1911 i Vestre Toten, s. av Anton Hagen f. 1877 og Anna f. Fuglerud, f. 1877, begge i V. Toten. Bodde på Raufoss til 1929. Dro da til Canada og arbeidet på gården til sine brødre. Tjenstgjorde under krigen som korporal i den norske hær på Island, Jan Mayen og i Skottland. Døde under en manøvre 8 sept 1944 i Skottland. Gravlagt på Raufoss kirkegård.

bilete4745.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Finnes det opplysninger om to brødre fra Aure, Ivar Engdal f. 8 des 1912 og Bjørn Engdal f. 12 des 1916 ? -Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

OPSAL, HERMOD MARIUS, maskinmester, Raufoss, V. Toten. Født 20. oktober 1879 i Oslo, s. av lærer Hans Opsal, f. 1845 i Enebakk, og Bolethe, f. 1837 i Høland. Gift 1910 i Oslo med Anne Magnussen, f. 1884. 1 barn. Tjenstgjorde i Den norske marine i 1905 og seilte under hele forrige verdenskrig. Omkom 25. november 1941 med kanadisk s/s Proteus som ble torpedert på reise fra St. Thomas, Virgin Island, til Portland, Maine.

bilete4746.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

BREKKE, TRYGVE, styrmann, Porsgrunn. Født 4. mars 1909 i Ski, s. av Ole Antonsen Brekke, f. 1875 i Skoger, d. i Raufoss, og Anna Ovidia f. Johnsen, f. 1878 i Norderhov. Gift 1938 i Porsgrunn med Winnie Gunhilde Seth, f. 1906 i Skien. Middelskole, styrmannsskole. Dro til sjøs i 1939 med m/t Realf, var utsatt for torpedering, ble reddet og dro til Norge hvor han tok arbeid på Raufoss fabrikker. Sluttet da tyskerne overtok fabrikken og dro til sjøs igjen. Var på d/s Birk da det lå for anker ved Kirkenes. Omkom 15. februar 1942 da skipet under en kraftig storm slet fortøyningene og drev ned på et minefelt og eksploderte.

bilete4747.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

KRISTIANSEN, HARALD EDGAR, jernarbeider, V. Toten. Født 15. august 1915 i V. Toten, s. av Kristian Kristiansen og hustru Ellen. Da krigen brøt ut i Norge 1940, var han på militærtjeneste og kom i kamp med tyskerne straks etter at de hadde passert Oslo. Falt 26. april 1940 ved Tangen, Stange. Gravlagt i Raufoss.

bilete4748.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.