Gå til innhold
Arkivverket

[#59127] En Oslo-nøtt


Gjest Ola Herje Raumli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Herje Raumli

Bernhard Olsen f. 26.01.1862 i Grue og gift 16.09.1894 i Johanneskirken, Kristiania med Anne Sofie Andersdatter f. 23.10.1858 i Brunlanes fikk disse fire barna: Birger Olaf f. 14.10.1894 og døpt i Kampen 26.12.1894, Alf Bredo f. 31.05.1896 og døpt i Grønland 11.10.1896, Ingeborg C. f. 16.05.1898 og døpt i Grønland 30.10.1898, Wilhelm f. 14.08.1900. Jeg disse opplysningene om bosted: 1893: Pipervigens Strandgate 8. 1894: Havegata 59. 1896: Jens Bjelkes gate 15. 1898: Smedgata 35. 1899: Liabroveien 12/3. 1901: Bredgata 21/3. 1902: Kirkegårdsgata 21/3, 2.oppg. (Senere omdøpt til Siebkes gate). Min problemstillinger er: Hvor finner jeg dem i FT1900? Og hvor er sønnen Wilhelm døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Dette er jo helt merkelig, har prøvd alle varianter av både for-og etternavn,men finner dem ikke. Har også prøvd kun med fornavn og fødselsår ifall de har brukt et annet etternavn under tellinga,men like blankt. Det virker som hele familien er forsvunnet i 1900 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Så langt er dette også min konklusjon: De er simpelthen forsvunnet! Jeg fant dem i en telling fra 1907 eller 1908, husker ikke i farten. Bernhard dør 06.11.1908, se denne: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant Alf Bredo født 31.5.1896,død 12.07.1971. 520467 Alf Bredo Olsen 3105 1896 1207 1971 1607 1971 006 05 002 Gamlebyen gravlund Oslo Gamlebyen Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Jeg har full kontroll på dataene til disse personene, bortesett fra Wilhelms dåp og det at de er forsvunnet i 1900. Wilhelm emigrerer til USA en gang etter ca 1930. Har lurt på om dette kan være Wilhelm: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

I 1899 hørte Liabroveien til Oslo Hospital menighet Kan han være døpt der,ser det ikke er scannet noen krk.bok/klokkerbok for denne menigheten for fødte som inneholder 1900 Er Vålerenga sjekket ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kan familien blitt glemt når tellingen er reg/digitalisert, ville nok prøvd å se på originaltellingen i Statsarkivet på Liabroveien og Bredgata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Angående 'forsvunne' familier i Oslo: I 1900-tellingen finner vi en familie Olsen, bosatt i Løkkeveien 8. Faren heter Sigurd Olsen, expeditionschef, f. 1859. Moren heter Bergliot Olsen, f. 1869. Sønnen heter Tankred?? Olsen, f. 1893 i Østre Gausdal. Fødestedet Østre Gausdal er neppe tilfeldig - en ikke ukjent morfar holdt til der. Farfaren var heller ikke ukjent. Noen som aner ugler i mosen?Bare som et eksempel på at navneforvrengning kan være en forklaring på at familier ikke dukker opp i en folketelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Jo, men jeg har forsøkt svært mange varianter og resultatet er at denne familien ikke finnes i FT1900. De har jo mange forlytninger i løpet av et kort tidsrom og en kan jo spørre seg om hvor vanlig dette var. Jeg kan nevne at familiefaren var maler (bygnings-) men vet ikke om dette kan være en forklaring på all flyttingen. Ellers fortalte eldste sønn Birger at han kunne huske å ha bodd i Liabroveien og anslo at han da var 5-6 år, dette var et av hans første minner. Husene det er snakk om står jo der fortsatt og et søk på gatenavnet i FT1900 viser at familien ikke er registrert. Lurer på om noen kan komme opp med en annen forklaring? Har man ellers noen anslag på hvor mange som glapp unna FT1900 og hva årsakene til dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Ved juletider undersøkte jeg en tilsvarende familie i Oslo, og jeg var ganske imponert over den utstrakte flyttingen mellom adresser som ikke lå så forferdelig langt unna hverandre. Uten å være noen ekspert, tror jeg det var ganske vanlig på den tiden. Det var viktig å ha kort vei til arbeidet. Jeg har selv en oldemor jeg ikke har klart å finne i 1900-tellingen. Men navnet hennes kan jo være forvrengt til det ugjenkjennelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

En ting er bortkomne lister. Men hva med de som faktisk ikke ble talt? Kan man anslå noen prosent for hvor mange dette kan gjelde? Jeg har vært inne på tanken om at denne familien kanskje kan ha vært på ferd mellom to bosteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.