Gå til innhold
Arkivverket

[#59131] Maren, f. ca 1800 Larvik


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Hvem er Maren, f. ca 1800 i Larvik og hennes mor Anne Christensdatter?Min ane Anne Christensdatter f. ca 1775 bor som enke etter høker og matros Christopher Jacobsen med fire barn i FT 1825 for Larvik her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f20707&gardpostnr=737&merk=737#ovre>LenkeI folketellingen er en 'Maren' nevnt som eldste datter på 25 år, altså født ca 1800. Anne Christensdatter giftet seg imidlertid ikke med Christopher Jacobsen før i januar 1805 Lenke, og de fikk sin første datter Anne Maria Christophersdatter i september 1805. Ved dåpen av denne datteren er fadderne Prostinde Sartz, Jomfru Else Bøckmann, Byefoged Rasmussen, prosten Sartz, Hans Falkenborg, Niels Bugge, Christopher Müller(?). Med andre ord mye 'fintfolk' fra Larvik.I FT1801 bor Anna Christensdatter som AMME i huset til prost og sogneprest Johan Fredrik Sartz og kona Else Bugge, sønnen Fredrik og datteren Maren Kirstine.Jeg regner det som sannsynlig at Anne Christensdatter kan ha fått en datter ved navn Maren på samme tid som ekteparet Sartz, noe som muliggjorde at hun var amme i 1801 - for da må hun vel ha fått barn først?Imidlertid kan jeg ikke finne spor etter noen Maren med mor Anne Christensdatter i kirkebøkene for Larvik og Langestrand i perioden 1798-1801, hverken blant ekte eller uekte barn. Maren er tilsynelatende ikke i Larvik i 1801. Jeg kan heller ikke finne noen Anne Christensdatter født ca 1775 i Larvik/Langestrand. (Dette årstallet er basert på alder i FT1801, men kan være usikkert. Hun er i så fall 10 år eldre enn sin tilkommende mann.)Når jeg ikke vet Marens fars navn er det vanskelig å bruke FS, så jeg må sette min lit til at noen har vært borti henne i andre kirkebøker i Vestfold...Det er en Maren med mor Anne ChristOPHERsdatter som blir født som uekte barn i Sandeherred i 1799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg hadde glemt å sjekke skifteregisteret i Larvik. Her er det en kandidat Anne Catrine Christensdatter, 15 år i 1791 Lenke. Noen som vet noe om henne?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Og nå har jeg sjekket kirkebøkene i etterkant, og fant at moren til pleiebarnet Maren Andrea het Anne Christophersdatter Hørdalen. Så da er det barnet ute av bildet her. Legger ved lenke til dåpen slik at du kan se det. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om den Chr. Jacobsen som gifter seg i 1805 er mennen som bor her på Anvik i Brunlanes i 1801? LenkeHan var matros.Det klargjør ikke hvem som var far til Maren f. 1800? Kan det tenkes hun ble født i Brunlanes ?mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Nei, jeg har heller ikke klart å finne Christopher Jacobsen i 1801. Det er så vanskelig når det ikke står farens navn ved giftermålet. Men når han dør i 1821 står det at han er bare 37 år gammel (det er den eneste Chr. Jacobsen som dør mellom 1820 og 1825), så da er vel han i Andvik for gammel?Fant en i Våle derimot som teoretisk kunne passe LenkeK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er samme dødsfall i mini. boka. Du har nok rett i at det skal være 37 år!LenkeDa kan du nok stryke han fra Brunlanes som kandidat.Får lete litt etter flere navnbrødre?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

I got one Anne Maria born 24th August 1805 to Able Seaman (Matros) Christopher Jacobsen and Wife Anne Christensdatter. She was christen in Larvik church on 2nd September 1805 and the godparents were ? Sartz, Spinster Else Bartlemann, B? Rassmussen, ? Sartz, Hans Falkenberg, Niels Bugge and Christopher Müller. LenkeA suitable candidate?Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Gunn: Det er nok desverre ikke noen inn- og utflyttingslister i kirkeboken så tidlig...Vidar:Thank you Vidar. These are the same people that I am looking for, but this is the first legitimate child of Anne Christensdatter and Christopher Jacobsen after they married. I am looking for an older half sister of Anne Maria called Maren.Do you mean that 'Maren' IS Anne Maria? The reason why I doubt it is because Anne Christensdatter is a wet-nurse in 1801, and I guess she would have to be a mother to be that.Do you know anything about the ancestors of Anne Christensdatter and Christopher Jacobsen?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det er påfallende hvordan Anne Christensdatter og Christopher Jacobsen fortsetter å ha 'fintfolk' som faddere for barna sine. Sønnen Jens Christian (1810): Fadderne var fru provstinde Sartz, Jomfr Ulricha Augusta Bugge, Hr Berner, Braun, M.Sartz, Ole Singdahlsen.Sønnen Frederik (1813): Faddere var Madame Johanne Sartz, Jomfr E. Bendz, Hr Prost Sartz, Hr M. Nilsen, Hr Capitaine Breunnek.Men så ved sønnen Oles dåp (1820): Faddere var Marie Saavesen, Anne M. Christensdatter, Anders Christensen, Anders Hansen, Cort Pedersen.Kan den sosial tilhørigheten til fadderne si noe om den sosiale bakgrunnen til Anne Chr.datter og Chr. Jacobsen? Han var matros og hun en amme med et uekte barn... Sønnene slo seg opp som hhv. kjøpmenn i Larvik og Horten og skomakermester i Larvik, så jeg lurer på om de viser en uvanlig sosial mobilitet eller om deres foreldre opprinnelig hadde samme borgerlige bakgrunn.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Kristinn, Unfortunately no. I thought that there were a possibility that Marie = Maren, but your point re wet nurse is difficult to ignore. There must have been an older child. As regards their ancestors all I have is that there is a possible link to Christen Halvorsen and his daughter Anne from Larvik, but there is a serious discrepancy in age.As I am a descendant of Christopher Jacobsen and Anne Christensdatter’s son Ole, I am very interested in anything that is found on their ancestors.mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Vidar. Oh, we are related! Ole Christophersens daughter Ane Christiane Christophersen (b. 1863) married my great grandfather.All I have is the names of Anne Christensdatter and Christopher Jacobsen, but I have trouble finding their ancestors.This is Anne Marie Christophersen in 1825, she married Cort Jørgen Pedersen Lenke. Looks like they lived next door to Anne Christensdatter and her daughter Maren (Matr. no 133 and 134). Hence: two different persons...Did you check out the link in (2), Anne, daughter of Christen Olsen?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg fant en Christopher Jacobsen konfirmert i Larvik 1798 Lenke (nr 17, høyre side). Det gir fødselsår 1780-1785, men hvor er han i FT 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Tusen takk til Gunn, Berit og Else for hjelpen så langt! det er en nøtt dette... Jeg rotet rundt i kirkebøker og folketellinger i flere timer i går uten å finne noe å henge disse menneskene på. Synd når kirkebøkene mangler for enkelte år!Tror jeg må slå meg til ro med at Chr. jacobsen var til sjøs i 1801 kanskje...Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk for den opplysningen, Ketil!Jeg trenger tydehjelp til det lille ordet som står etter Anne Christensdatters navn her i konfirmasjonen til sønnen Jens Christian Christophersen Lenke (nederst venstre side). Han ble siden handelsmann i Horten, gift med Sophie Frederikke Halvorsen fra Stavern.Men hva står det om Anne Chr.dtr? Er det et yrke? Et stedsnavn?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Forsøk på start på tydning (fra en amatør)så kanskje du får bedre hjelp etterhvert:Fejergdn [=Feiergården]Aner ikke om en en slik adr gir noe mening. Det var vel ikke vanlig med en egen gård hvor feiere bodde. Det burde vel være et stedsnavn for dem begge, slik som ført på de over, men siste del av ordet er vanskelig å tyde!Evt 'Feieryrke' gir jo heller ingen mening, så her trengs det flinke tydere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.