Gå til innhold
Arkivverket

[#59131] Maren, f. ca 1800 Larvik


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg er heller igjen ekspert på tyding av kråketær, men kan det være Fejerrøningen det skal bety?LenkeHer er en gård som kalles så i 1801-telling for Larvik.Ketil er ekspert på dette, så kan hende han kan hjelpe deg?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Javisst står det fejerydn men det ga jo absolutt ingen mening, så derfoor prøvde jeg meg med g istedenfor y (tross streken over) MEN: Utrolig å ikke klare å få noe mening ut av det, bare fordi jeg delte ordet fejer-ydn i stedenfor feje-rydn. Bra påminnelse/oppstramming til fremtydige tydninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Å takk til alle tre! I 1801 bor det en dame i huset som driver bakeri/driver og baker, og det gjør Anna Christensdatter også i 1825 i matr. nr 134 (som må være samme gård).Jeg prøver å se på faddere til barnebarna hennes for å finne ut når omtrent hun døde, men ser ikke at hun er fadder for noen foreløpig.Hun er ihvertfall ikke død i 1835, ved sønnen Oles konfirmasjon LenkeHvis jeg vet når hun dør er det mulighet for å se på skiftet om datteren Maren er nevnt der.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Har 'feyerydn' noe med dagens Feyers gate i Larvik å gjøre? Den ligger jo like ved torget (Torv roden i 1801). Jeg fant utrolig bra bilder ved å gå til http://www.gulesider.no/kart/ . Der skrev jeg inn 'Feyers gate larvik' og valgte husnummer 6 da resultatet kom. Ved å velge skråfoto kan man se dagens bebyggelse svært tydelig!Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg har funnet en Anne Marie Christensdatter, Anders Hansens enke, og en Anne Christine Christensdatter, Ingebreth Tellefsens enke, døde på 1830-tallet i Larvik. På grunn av giftermålene var de greie å sjekke ut av saken.Jeg har heller ikke funnet henne gift på nytt etter 1825 (folketellingen) i Larvik/Langestrand-området. K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Kristinn. If you are looking for Anne Christensdatter’s death, you will find that ‘Anne Christensdatter, widow after Christopher Jacobsen’ died in Larvik on 10th July 1861. Ie she did not remarry.Lenke, (No 56 on the page)Ole’ daughter Hilda Christoffersen (b 1851) is my great grandmother. She was an older sister of your Anne Christiane.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Thank you, Vidar! I must have stopped looking in 1860 or something - couldn't imagine her living to be that old! :-)We are 'firmenninger' :-) Fourth cousins. You also have another fourth cousin in Scotland. He is a great grandchild of Anne Christiane's, his grandmother emigrated from Tjølling to US/Australia, and he moved to Scotland a couple of years ago.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.