Gå til innhold
Arkivverket

[#59132] Lars Pettersen Laderud. Ullensaker


Gjest Frøydis Blyverket
 Del

Recommended Posts

Gjest Frøydis Blyverket

Lars Petter Laderud skal være født 1788 i Ullensaker, Akershus. Han skal ha giftet seg med Anne Marthea Larsdatter og fått 7 barn. Petter 1815, Lars,1817, Karen Dorthea 1819, Eline Andrea 1824, Marianne 1826, Berthe Nikoline 1832 og Hansine 1836. Jeg har funnet alle barna i Ullensaker. Når giftet Lars og Anne Marthea seg, og hvor kommer de i fra. Anne Marthea skal ha død i 1841 i Ullensaker, men dette har jeg ikke fått bekreftet.Mvh. Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant en veldig usikker og vag opplysning på FS:Lars Pedersen f.1789 Nord-Kverna, Borgen, Akershus (AK), foreldre Peder Lukassen og Anne Nilsdt. Han ble gift ca. 1813 Braten, Holter, AK med Anne Matea Larsdt. f.1792 Holterbraaten, N.Holter, Holter, AK.Holter ligger vel i Nannestad.Jeg ser også ved dåpen til Petter i 1815 at din lars heter Petersen til etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror jeg har funnet ut av det med Holter. Det var nok i Nes, AK. Legger inn lenke til 1801 LenkeMoren Marte Pedersdt. er oppgift og navnet til Anne Matea har blitt Anne Marie ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Takk skal dere ha begge to. Jeg vet heller ikke hvordan Laderud har kommmet inn i bilde. Det er noe jeg har funnet på Erik Gjerdrum sine slektssider. Kan bli vanskelig å finne den rette her. Ingen som har funnet noe om ekteskapet. Da hadde en hatt noe mer å gå ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Ull. BB, Ladderud under Olstad: Lars Pettersen (se Elstad) kjøpte Laderud i 1812 og solgte igjen 1819 til en Lars Larsen Alm, men flytte visstnok allerede i 1821 og Lars Pettersen står atter som eier lenge til omkr. 1840.Under Elstad: Lars Pettersen Laderud, fikk skjøte i 1840. Han var 1.gang gm Anne Marthea Larsdtr. I deres ekteskap omtales 2 sønner og 5 døtre, hvorav sønnen Petter en tid var eier av Laderud, og sønnen Lars Sigvart eier av en av Elstadmopartene. Datteren Berte Nikoline var gm Ole E. Bjørtomt og en annen datter gift til Kråkvoll i Gjerdrum, Anne Larsdtr. døde 1841, og Lars giftet seg for 2.g 1844 m Inger Marthea Sølfestdtr. fra Oslo og hadde 4-5 barn med henne. Inger døde 1856 og Lars i 1858, hun blev 46 og han 70 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan bare legge til at iflg. FS så skal foreldrene til Anne Matea være Lars Evensen og Marte Pedersdatter. Men som før sagt så er dette veldig usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Tore. Mulig mulig, Det er i alle fall noe en kan se videre på.Carsten. Takk skal du ha, dette bekrefter noen av de opplysningene jeg har. Men er mest interesert i når han giftet seg første gang, og hvem foreldrene til Lars og Ann Marthea er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.