Gå til innhold
Arkivverket

[#59133] Finland


Gjest Wenche Farstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Farstad

HeisannMin manns familie kommer fra nord-Finland, men han vet lite om slekten. Slekten skal visstnok også ha sine forgreninger i Norge, etter hva han husket ble sagt.Hans bestefar het Karl Isidor Saukkoriipi, bosatt i bygda Saukkoriipi nær Pello i nord-Finland. Kirkesognet dette hører til er Turtola. Far til Karl Isisdor het Aate Saukkoriipi Han ble gift med Anna Tokkiniemi. De fikk i alt 8 barn, yngste barn er Eini f. 1943.Har prøvd å lete litt på finske sider, men har ikke funnet noe, har også vært på FS, men heller ikke der finner jeg noe.Gjenlevende barn av disse vet enten lite, eller så 'vil de ikke' fortelle historien?Min mann har hørt at hans oldefar, Aate, ble skutt under krigen, da det visstnok skulle være en fangeleir i området.Kan noen komme med noen tips til hvor jeg skal lete, helst sider på norsk/svensk el. engelsk.Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannTakk for svar. Har vært inne på disse sidene, men kirkebøkene går dessverre ikke lenger enn 1860. Min manns bestefar skal være født rundt 1900+-, så han finnes nok ikke der da. Var inne og søkte på hans far igjen, Aate, men fikk ingen treff på hverken fornavn, eller på etternavn/sted/by.Skal prøve å legge ut etterlysning på forum der, og se om det kan bli et treff, eller to... Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Odd Villy Ovesen

Vet ikke om du har fått flere opplysninger om denne familien, men jeg kan legge til at stedet Saukkoriipi ligger ca 12 km øst for Pello.Aate er vel et heller sjeldent finsk navn, så vidt jeg vet så er det en kortform av Aadolf. På FSHF finnes husforhør for Turtola frem til 1881. Der kan jeg bare finne to Saukkoriipi-familier i det aktuelle området:1: Salomon Danielsson Saukkoriipi og hustru Brita Stina Johansdotter: [url="http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/turtola/rippikirja_1877-1881_mko6-10/12.htm>Lenke2: Johan Erik Olofsson Saukkoriipi og hustru Brita Larsdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.