Gå til innhold
Arkivverket

[#59141] Stoa, Arendal


Gjest Anne Lill Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lill Bjerke

Elen Paulsdatter Stoa f. ca 1772 gift 14. juni 1800 med Knud Christensen fra Saltrød. Kan noen hjelpe meg med Elens familie? Fins det noen bygdebok som kan fortelle meg om Stoa? Hilsen Anne Lill Bjerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Stoa i Øyestad ligg no i Arendal. Der finst ei bygdebok for Øyestad skriven av statsarkivar Bråstad. Den kan du låne inn og lite på. Men pass deg for ei anna bok om Øyestad, skriven av Arne Myrdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Stoa er nå mest kjent som et område for mye handel og vandel. Bla. har vi Biltema og siden kommer (??) IKEA der.Stoa er et område/plass under gnr 45 - Østensbu i Øyestad. Det omtales av Kjell Bråstad i bind 2 s 395f.Finner dessverre ikke dine i bygdeboka.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg er enig i at det ser ut til å være skrevet STOA i kirkeboka ved ekteskapsinngåelsen på Tromøy 14. juni 1800. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9844&uid=ny&idx_side=-107>Lenke .Den ene ”foroveren” (som jeg vil tippe er Elens bror) er Asbiørn Paulsen Stoa. Han tror jeg bør være identisk med Asbiørn Paulsen på STEA på Tromøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Litt off-topic, men når det gjelder Ikea, så falt vel valget på Kristiansand og Sørlandsparken istedet for Stoa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Selv om Stea og Saltrød i 1800 ligger i Tromøy sokn, så ligger stedene ikke på selve øya. Saltrød ligger på tett ved det samme geografiske punkt som vi nå vil kalle Eydehavn. Mens Stea ligger anslagsvis 2,5 km. i luftlinje rett vest herfra.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er slett ikke sikker på om det er Stoa det står i kirkeboka 14. juni 1800. Etter å ha forstørret bildet maksimalt, mener jeg at den problematiske bokstaven like gjerne kan leses som en -e-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten presisering/nyansering: Mitt forrige innlegg angikk Elens navn. Jeg synes det står Elen Paulsdtr. Stea - men kanskje Asbjørn Paulsen Stoa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Oddbjørn. Du har vel litt peiling på agdeer-språk! Kan det være slik at Stea/Steda og Stoa/Støa/Stoda etc.. kun dreier seg om lokale varianter av samme stedsnavn som vi finner mange steder i Agder. Jeg vet ikke helt om det dreier seg om en MYR eller en STØL/SETER.En annen ting er at jeg synes denne sokn-/prestegjeld-plasseringen av Stea og Saltrød (i Tromøy prestegjeld) er litt pussig (men det har sikker en forklaring). Hva var egentlig Austre Moland prestegjeld når disse to stedene faller utenom ? Paul og Siri sine barn bør man vel finne igjen i Tromøy kirkebok fra tida omkring 1760 og 10-20 år framover.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Iver. Det finnes Stea både i Barbu (og det er den plassen vi snakker om her), i Holt og i Søndeled. Når det gjelder navnetolkningen, får jeg støtte meg til Rygh:39,6. Stea. Udt. sté1a.Af det Ord, som hos Aasen og Ross opføres under Formerne 'Stede eller Stedje m., Aabred'; her bruges det i Formen Ste f.Sogneinndelingen for det aktuelle området er svært 'rotete', for å si det slik. Tar vi Saltrød som eksempel, kan (litt avhengig av tidsperiode) kirkebøkene både for Austre Moland, Tromøy og Holt være aktuelle. Fra 1880-årene også Stokken (og til og med Barbu).Her får jeg henvise til Arkivverket: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lill Bjerke

Tusen takk for mange spennende innlegg. Jeg skal sjekke kirkebøkene nøye. Jeg er ikke helt overbevist om paret Paul og Siri er et godt spor som foreldre til Elen Paulsdatter. Hun er 28 år i 1801 og bor som nygift på Saltrø. På gården bor en Niels Paulsen 19 år. Han kan være en bror, men da er det ganske utrolig hvis Siri på 66 er moren. Dessuten bor det en Niels Paulsen på 35 år på Stea som trolig er sønn av Paul og Siri. Elen Paulsdatter er forresten farmoren til statsminister Gunnar Knudsen. Flere tips på bygdebøker eller annen litteratur? Uansett: tusen takk, jeg har fått mange tråder å nøste på! mandagshilsen fra Anne Lill Bjerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det står en del om statsminister Gunder Knudsen og hans slekt i boka Trekk av Stokkens historie ca. 1600-1962 av Harald Berntsen (1980/81). Jeg skal bla litt og se om jeg finner noe om farmora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har dessverre foreløpig ikke kunnet finne noe om Elen Poulsdtr. i Stokken-boka - bare om ektemannen Knud Christensen, samt ganske mye om deres eneste (?) barn: Christen Knudsen. Han ble f. i 1813 (dåpen nederst på høyre side her: Lenke ). Og han var altså far til bl.a. statsminister Gunder Knudsen. Dessverre kan jeg ikke se at faddernavnene kommer oss til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lill Bjerke

Jeg har ikke funnet noen søsken til Christen Knudsen. Lå det noen plasser under Barboe på slutten av 1700-tallet som het Stoa eller Stea? Hvor kan jeg finne ut det? Bare et skudd i morgensolen... Christen var en slags Askeladd. Men hvem var moren hans Elen? Vi har en familiebok, men det står ikke noe om Elen der heller. Tusen takk for alle innspill. Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Stea lå muligens under Barboe/Barbu. Dersom du er kjent i lokalgeografien, vil du finne Stea litt nord for Songe/Songekilen - i nærheten av Bjørnebo (hvor forfatteren Jens Bjørneboes farsslekt kom fra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Anne Lill: Gift i 1800 og ett barn først i 1813! – All sannsynlighet taler for at det bør være andre barn mellom disse tidspunktene, men disse er neppe ført i Østre Moland. Spørsmålet blir da om man primært bør tråle kirkeboka for Tromøy, for Barbu hadde ikke egen kirkebokføring så tidlig ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gunder Knudsens eldre bror, Jørgen C. Knudsen, skriver i sine erindringer ('Almindelige bemerkninger'), gjengitt i Harald Berntsens Stokken-bok (s. 160):'Christen Knudsen var eneste barn'.Det står for øvrig mye interessant om Christen Knudsen i Stokken-boka. Han avanserte fra matros til skipper, reder og skipsbygger - og ble en innflytelsesrik mann i Stokkens næringslivs-historie. Etter hvert flyttet han virksomheten til Porsgrunn, der han slo seg ned som 'storskipsreder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilføyelse: At Christen Knudsen vokste opp som enebarn, forhindrer selvsagt ikke at foreldrene kan ha fått flere barn som døde som små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lill Bjerke

Jeg har trålet noen kirkebøker tidligere, men ikke funnet noen søsken til Christen. Jørgen Knudsens memoarer er også gjengitt i vår familiebok. Christen fikk 7 barn, men bare 3 vokste opp. Alle 3 satte markerte spor etter seg. Det bor en Paul på Barboe i 1801. Kan han være en far til Elen, hvis det er slik at Stea kan ligge under Barboe? Hvis vi bare kunne finne en dåp på Elen?? (Jørgen Knudsen er min tipp-oldefar.) Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vel denne Paul du mener: (Fra innlegg 6 Lenke ). – At han kan være far til Elen forutsetter på sett og vis at Elen og Asbiørn er søsken. Men har vi noen alternativer som kan begrunnes i Tromøy/Barbu ?Dersom du både har trålet Holt og Tromøy kirkebøker, uten å finne noe, - så er det vel stor sjanse for at familien kom flyttendes til Stea.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Forutsetningen min holder mål. Asbjørn, Niels og Elen har alle samme foreldre ved sine respektive ekteskapinngåelser.Men kanskje det kan være lurt å sjekke Arendal by også (dersom det ikke er gjort.) IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et aldri så lite skudd fra hoften: Navnekombinasjonen Asbjørn og Paul får meg til å tenke i retning av Dypvåg, dersom vi skal bevege oss utenfor Arendals-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.