Gå til innhold
Arkivverket

[#59144] 3xtippoldemor mistet - og funnet! (Holt/A. Moland, A-A)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette er ingen etterlysning, men bare et forsøk på å formidle helgens 'store' slektsopplevelse for egen del.Jeg har i mange år gått ut fra at min 3xtippoldemor, Aashild Gjerulvsdtr, var datter til Gjerulv Henriksen Kvastad og Ingeborg Nielsdtr. Vatnebu. Jeg har aldri funnet bevis for dette, men gikk ut fra en del indisier jeg ikke skal gå nærmere inn på her. 'Sikker' var jeg imidlertid ikke.Aashild Gjerulvsdtr. var gift med min 3xtippoldefar Tengel Andersen Langang (1731-1763). Jeg visste om to barn:1. Peder Tengelsen Langang (1758-1830) - min tipp-tippoldefar.2. Anders Tengelsen Torp (f. 1761).Her hadde jeg imidlertid også et 'hull', i og med at fødselsdatoen for Peder Tengelsen ikke var funnet i kirkeboka for Holt (kun konfirmasjonen + dåpen til broren Anders).Mens jeg lette etter noe annet (nemlig Ole Nielsen Weierholts slektsforhold: Lenke), falt imidlertid det ene etter det andre på plass!Først Tengels og Aashilds vielse - ikke i Holt, men i Austre Moland:1757 Septem. 4 blev Ungkarl Thengel Andersen Langang-Garta(?) og Enken Aasille Giæruldsdatter Klampelia ægte-viet.Klampelia ligger i nærheten av Sagene i Austre Moland - og er utgått fra Øvre Ottersland. Neste skritt: Hvem hadde Aasille/Aashild tidligere vært gift med?1747 December 31 blev Ung Karl Peder Arnesen ved Saugene og Pigen Aasild Gjerulfsdaatter trolowede. Cautions-Mænderne Ewen Joensen Biornæs og Tallach Stiansen ved Saugerne (oppr. fra Kvastad i Holt).Videre: Begr. 12/2 1754 Peder Arnesøn Klampelia 36 år (mora Torbør Pedersdtr. Klampelia ble for øvrig begravet 70 år gammel bare 11 dager senere).Og så: Min tipp-tippoldefars dåp - i kirkeboka for Tromøy!1758 Aprilis 9: Eet Barn døbt for Tengel Anderssøn Klampelia (kaldet?) PEDER. Fadd.: Iver Olssøn Odden, Wrold Gierulfsøn Oddersland, Niels Anderssøn Langan, Asbør (Ellevsdtr.?) Saugene og Helgie Giærulfsd. Oddersland.Til slutt: Tipp-tippoldefar hadde også en (for meg til nå) ukjent halvsøster:(KB A. Moland) 1750 Febr. 1: Peder Arnesen Klampelia - Eet Barn til Daaben (Navnet?) METTE. Faderne ware Torgius Arnesen Aabelviga, Christen Ivarsen Lille Stølen, Jens Andersen Mørrefier, Niels Jensen(?) Ottersland, Siri Sørensdatter Saugene, Helgie Giærulfsd. Oddersland.----Fadderen Siri Sørensdatter Saugene var f. ø. kona til treskjærer Ole Nielsen Weierholt (se lenke ovenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk, jo det var morsomt. Slikt skjer jo rett som det er for oss som driver med denne hobbyen, men nå var det en stund siden sist - og det var også noen svært gamle feil jeg her fikk mulighet til å korrigere. Dessuten skaffet jeg min gamle far et oppdrag! Nå vil han ut og lete etter stamfarens stein (med initialer og årstall).Artig var det ellers å oppdage noen koblinger til treskjæreren Ole Nielsen Weierholt, som jeg i en del år har vært opptatt av. Aashild Gjerulvsdtr. var nemlig kusine til hans hustru, og hun var også svigerinne til hans eldste datter - samt tante til en annen datters ektemann og til en av sønnenes koner!Forbindelsene er slik:I. Erik Wroldsen Nedre Ottersland g.m. Ingeborg Jonsdtr.IIa. Maren Eriksdtr. Nedre Ottersland g.m. Søren Andersen Øvre Ottersland.IIb. Gjerulv Eriksen Nedre Ottersland g.m. Amborg Jonsdtr. Tveide.* Blant Marens og Sørens barn:IIIa1. Siri Sørensdtr. Øvre Ottersland g.m. Ole Nielsen Weierholt.* Blant Gjerulvs og Amborgs barn:IIIb1. Wrold Gjerulvsen Nedre Ottersland g.m. Alloug Olsdtr. Hesthag. Deres datter Amborg ble g.m. Søren Olsen Weierholt, og deres sønn Gjerulv ble g.m. Aase Olsdtr. Weierholt.IIIb2. John Gjerulvsen Nedre Ottersland g.m. Johanne Marie Olsdtr. Weierholt.IIIb3. Aashild Gjerulvsdtr. Nedre Ottersland g m. 1) Peder Arnesen Klampelia; g.m. 2) Tengel Andersen Langang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nedenstående innlegg hører hjemme her - ikke i tråd 33070!He he :o) Her går det visst bokstavelig talt litt over stokk og stein! Den steinen min far vil ut og finne befinner seg på et av nabobrukene til Ottersland, Klampelia og Sagene - nemlig Hørdalen. Der gjorde jeg nemlig også noen nye oppdagelser i helgen. Det gjelder min fars slekt. Se tråd nr. 33070. 'Ifølge Molandsboka var Jens Knudsen smed og sagmester i Hørdalen/på Sagene. I nærheten av husene i Hørdalen skal han ha hogget initialene J K inn i en stor stein, samt årstallet 1726. Steinen fantes der fremdeles i 1959 (og forhåpentligvis er den der ennå)'.Aashild Gjerulvsdtr. Nedre Ottersland tilhører min mors slekt - men kanskje var 'feilkoblingen' i forrige innlegg likevel ikke så gal. Jens Knudsen Hørdalen (som hogg sine initialer inn i steinen i 1726) var nemlig gift med Magnhild Eriksdtr. Øvre Ottersland - og det var antakelig flere gamle koblinger mellom de ulike Ottersland-slektene, uten at jeg her og nå kan påvise dem konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.