Gå til innhold
Arkivverket

[#59145] Charlotte Kaselow i Bad Schønfliefs N/M, Tyskland


Gjest Jeanette Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jeanette Fredriksen

Jeg er på leting etter Charlotte Kaselow i Bad Schønfliefs N/M i Tyskland.Datter av August Wilhelm Hildebrandt. Han var født 27.des 1865 i Tyskland og døde 1.sept i 1933 hos sin datter Charlotte.Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Charlotte Kaselow var gift med en Paul Kaselow.Adressen jeg ser i brev hun sendte til sin svigerinne er Elster/Elbe, Wahnstrasse 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være faren, August W. Hildebrant døpt her? LenkeDet er riktignok et års forskjell fra din opplysning, men dato passer?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Tusen hjertelig takk for hjelpen.Har fått opp de navnene flere ganger, men har ikke våget å stole på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg antar at N/M betyr Neumark. I så fall heter dette stedet Schönfliess og ligger i Brandenburg 10 km nnv for Frankfurt an der Oder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I mitt gamle Debes atlas er det to steder Schönfliess, det ene i Neumark i dagens Brandenburg, ved Frankfurt a.d. oder, som nevnt ovenfor, mens det andre lå i Østpreussen, omkring 76 km sø for Königsberg og 15 km nv for Rasteburg, i det masuriske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Jeg ønsker å finne ut mer om min familie i Tyskland, men det har stoppet med oldefaren min...broren til Charlotte Kaselow...Oldefaren min har dokumentert livet sitt i Norge veldig godt, men det stopper opp i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det står altså både 'N/M' i dine papirer og Østpreussen og Købigsberg. derav kan en slutte at papirene dine er skrevet i Norge en gang på 1900-tallet ?Men hvorfor står det ''N/M'' ? Betyr det, som jeg gjettet på, Neumark ? Som jeg nevnte, var det et sted Schönfliess i neumark og ett i Østpreussen. Derfor burde det i dine papirer ha stått *enten* 'N/M' *eller* Østpreussen. Det er derfor jeg spør - det er ikke logisk at begge deler står i samme papirer. Men dette er jo kun viktig hvis du vil finne ut mere om den tyske bakgrunnen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Jeg har sett feil. Har sett i papirene mine på nytt.I papirene mine står det August Wilhelm Hildebrandt født 27.desember 1865 i Tyskland, død 1.september 1933. Oppholdt sig det siste inntil sin død hos sin gifte datter Charlotte Kaselow i Bad Schønfliefs N/M. TysklandN/M er nok Neumark ja...veit ikke om noe annet som kunne hete det.Ønsker å finne ut mer om den tyske bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Fødestedet hans er vel oppgitt i forbindelse med dødsfallet og begravelsen - i Schönfleiss nær Oderen. Regner med at det finnes tyske kilder om slikt fra nærmeste Standesamt eller Gau. Kanskje i Potsdam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kan August være svensk ? Du burde undersøke på svenske debattfora, f eks Rötter (www.genealogi.se) for å finne svensk litteratur om de svenske slektene Hildebrand(t), i denne litteraturen er det også tatt med tyskere med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.