Gå til innhold
Arkivverket

[#59146] Tydehjelp Sjeleregister på Kristiania tugthus 1863


Gjest Alexandra M. Ringnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, er det noen som kan hjelpe meg med å tyde denne posten?:Løpenummer: 799, fangenummer 10, Hans Lindberg, 39 år fra Tønsberg: Lenke mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Dømt etter Kriminallovens 10-3. Det vil si at han har forhindret en offentlig tjenestemann å utføre sin jobb.Ved innsettelsen: 'Læser taalelig, uvidende'Ved frisettelsen: 'Liden fremgang'Og, som du sier, 'en gjennem forstokket person'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

ops, jeg har nok hatt oppe 2 bøker samtidig... beklager det!Gjennom forstokket? I flg. http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html betyr det: 'forstok'ka a3 el. forstok'ket a4 (av foreld forstokke, etter lty el. ty., eg 'gjøre stiv') sta, stri, ubøyelig han er helt f- i sin oppfatning / f- konservatisme'Har de ment a han ikke lar seg lovlydiggjøre, eller at han er generelt vanskelig å ha med å gjøre??mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Sjeleregisteret ble jo ført av en prest, og kirkens tjenere var mye tyngre inne i strafferettspleien den gangen enn nå. Forbrytelse ble sett på som resultatet av en moralsk defekt, og når forbryteren satt inne var det først og fremst prestens jobb å rette på denne defekten ved å forsøke å tilbringe den innsatte kristelige verdier. I dette tilfellet ser det ut som om presten har følt at han har fått lite utbytte av sine anstrengelser i så måte; med andre ord har objektet ikke respondert på sjelesorgen slik sjelesørgeren hadde ønsket. Det var da rimelig å kalle ham 'en forstokket person'- alternativet var jo å rette et kritisk lys mot sine egne evner som omvender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei igjen, det hørtes ut som en lang straff! Jeg må nok en tur til Oslo snart, for det er vel sansynlig at han ble dømt der?Takk for hjelpen!Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.