Gå til innhold
Arkivverket

[#59147] Født på Bagholmen


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Lurer på hvilken kirkebok som inneholder fødte på Bagholmen. Leter etter foreldre til Thomas Jansen f. ca1765 og broren Andreas Jansen f. ca1763. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Bagholmen finner du på denne tiden i kirkebøkene for Sund HO. Døpte i Sund 1748 - 1769 ligger ute på DA, og jeg finner ingen av de to du nevner der. mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal du ha. Jeg får sjekke litt mer. Ser at barnene deres blir døpt i Bergen, men ikke funnet de selv døpt der. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jo det er han. Takk skal du ha. Men på broren Anders Jansen sto det ett sted født på Bagholmen. Dette er vel slekta til den Tomas Jansen du har sjekket før, og da slekta til en kolega av meg og din broder .Vi hadde en alle tiders 'mimrefest' på fredag.Hils. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg kan ikke huske denne fra tidligere, Terje, men OK.Det må da være mulig å finne dåpen til Anders også, var foreldrene gift da? Var det moren som var fra Austevoll?Flott at dere hadde det kjekt på lørdag. Har ikke snakket med storebror enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Det er uvisst kvar Våg skipreide har namnet sitt frå, men heilt urimeleg er det ikkje at det kan koma av Våge på Stolmen. Der var i allfall hamna trygg og godt løynd den tid sjøen stod monaleg høgare enn no.' fra Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei og takk for hjelp Lars,Oddvar og Arnfrid. Det er godt å få noen 'nøtter' av og til. Det var vel i utgangspunktet Bagholmen jeg studerte på hvor den lå. Men nu er jo tråden flyttet over. Jeg hadde feilkoplet en Thomas Friis Jansen f 5/2 1811 døpt i KK, med Marie Magdalene Brøcher. Da jeg så oppdaget denne andre Thomas Jansen og fikk rett kopling, ble jeg litt 'nyfiken' på hvor langt bak denne sjømannsslekten kunne følges.Det stoppet ganske så tidlig med Anders Jansen g m Marthe Malene Endresdatter g 16/1-1805 DK. Han er da bror av Thomas Jansen f 1765 i Bergen. Men hvem er så disse brødrene ? På Bagholmen holder vel Olrich familien til, men og en Jan Frøchen er nevnt. Men hvis disse brødrene hadde noe med Jan Frøchen å gjøre, ville de vel benyttet det navnet? Jeg er selv av skipperslekten Hans Hansen d 1706 på Nordnes, hvor etterslekt av en sønn Jan Hansen begyndte å kalle seg Jansen. Får sjekke videre. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Foreldrene finnes ikke i databasen over gifte 1763-1765 i Sund. Kan heller ikke finne noen i Bergen, som jeg sånn umiddelbart vil tro er guttenes foreldre. De kan vel også være halvsøsken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jan Frøchens patronym er Jan / Johan, så han kan godt være identisk med far til Thomas som ble døpt i NK i 1765.Her er noen Jan Jansen / Johansen i Bergen sent 1700-tallJan Jansen Jan Jansen Frøchen Jan Jansen Høyer Jan Jansen Schoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja det er noen muligheter. Jeg ser at presten i Sund het David Giertsen i denne tiden da Thomas skal være født. Thomas er gift med ei Anne Elisabeth Giertsen. Første barn døpes Birgitha Elisabeth. Jeg har funnet at David Giertsen og mulig søster Birgithe Giertsen er faddere i Sund rundt 1764 sammen med en Niels Bager.(Bagholmen ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Har nettopp bladd opp i Dødsfall i Bergen 1765-1850 utgitt av BHF. Meget god bok. Der finner jeg Thomas ,skibskapt død 5/10-1838, 73 år 3 mndr. dvd født i juli 1765.Broren Andreas død 5/8-1826,58 år 18 dgr. dvs født 18/7-1768. Litt bedre å lete etter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

TerjeThomas var som du ved almindeligt i skotske slägter, bl a hos Cromerty. Der ER faktisk en forbindelse mellem Cromerty og Fröchen: Trinchie Danielsdatter C, söster til Thomas og Jan Danielsen C, var gift med Herman Freuchen. Så det kan måske väre et spor at fölge.LarsKilde: Sollied uddrag af Giert Cramers skifte: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Og i et skifte efter en Herman Freuchen (også Sollied) 1705, er der en datter Trinchie (måske opkald efter Hermans mor) samt en sön Jan, så det peger i den retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Lars. Ja det kan se ut som det har noe med de å gjøre. Men jeg ser på fødselsdato 10 juli 1765 i NK. Der er det en uekte av Jan Johansen og Grethe Knudsdatter.Mulig dette er rett Thomas. Men så er det broren Andreas som skal være født på Bagholmen ca 18/7-1768.Hvis Jan Frøchen var der får vi vel se etter barn av han i de nermeste kirkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I forhold til overnevnte, så heter det følgende sitat fra Austevollsboka: Jeg Jaen J. Frochen Borger og indvåner i Bergen og beskikket tilsymmsmann udi min afgangne sal. fader Jan Frochens dødsbo gjør herved vitterligt at ha solgt og skjødet til Daniel Chrispinesen Vestre Bagholmen med de der påstående hus og bygninger for den sum 450 rdl., 10/4 1771.Eller så står det at Vestre Bagholmen låg øde i 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja da er det vel utelukket at dette er etterkommere av noen Frøchen. Får vel se om denne 'Jan Johansen' har etterlatt seg noen andre barn i denne tiden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men det må da være en eller annen årsak til at det står at han er født på Bakholmen....Anders / Andreas er altså f 1868, og ikke 1863, som vi først trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.