Gå til innhold
Arkivverket

[#59150] Kan slekta på Melby i Fron tidlig på 1600 tallet føres tilbake til slekten List


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Hvor langt bakover kan en regne med at denne slektsrekken stemmer?Kan egentlig slekten List følges opp til nåtiden?1) Ranney Svendsdatter Vaalen Gausdal gm Hans Iversen Forseth Gausdal2) Anne Axelsdatter Melby Fron gm Svend Stenersen Vaalen Gausdal3) Rønnaug Olsdatter Melby Fron f.omkr 1625 gm Axel Torgersen Bø4) Tore Amundsdatter Berge Follebu f.omkr. 1590 gm Olav Tjøstølvsen Melby5) Amund Andersen Berge Follebu f.omkr.15506) Anders Arnesen Berge Follebu f.omkr.14807) Arne Syversen List f.omkring 14408) Syver Tostensen List f.omkring 13959) Cecilie Gyrdsdatter Oe gm Tosten Pålsen List Vågå10)Gyrd Ingjaldsen Oe11)Cecilie Sigurdsdatter Sudrheim12)Sigurd Havtorsen til Giske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Et naturlig sted å starte, er Engebret Hougens artikkel : Av Haulde-ætt. Bondearistokratiet i Gudbrandsdalen, NST XIII (1952), s. 275-344.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk for tipset. Skal bli interessant å lese Engebret Hougens artikkel ( blir vel ikke før om et par uker kanskje).Jeg var inne på en nettside og hentet slektsrekken. Jeg har sett omtrent samme rekken nevnt noen ganger før (uten forbindelsen til Oe, som det er første gang jeg har lagt merke til).Tenkte det kunne være greit å få tilbakemelding fra noen som har kjennskap til denne slekta. Har ellers funnet lite litteratur som omhandler List-slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.