Gå til innhold
Arkivverket

[#59152] Östre Rendalen, Haagen/Hågen Bergseth fikk en datter Lisa 1913


Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Lisa Haagensdtr. Bergseth er altså födt 14 februar i 1913. Har prövd å finne hennes foreldre uten resultat. Er det noen som har kjenskap til denne delen av landet? Det er vel i Österdalen dette ligger? Takker for hjelp til å komme videre! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant en som heter Hågen L. Bergseth,født 1873, på tellingen 1900. Han bor på Bergsetsveen i Øvre Rendal.Kona heter Kristine,født 1864. LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vet ikke om det var riktige foreldre til Lisa,men fant dåpen til parets datter Ingeborg (som var med på på tellingen 1900) Hun er født 13 /5-1983,og døpt 25/6-1893. Foreldrene er ungkar og skreddersvend Hågen Larsen og pige Kristine Halstensdatter.De var ikke gift når datteren Ingeborg ble døpt. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Øvre Rendal i Rendal, Ministerialbok nr. 9 (1878-1901), Fødte og døpte 1893, side 51. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5016&idx_id=5016&uid=ny&idx_side=-54>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFant vielsen til Hågen Larsen og Anne Kristine Halstensdatter.De giftet seg 10 okt 1896 i Øvre Rendal. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Øvre Rendal i Rendal, Ministerialbok nr. 9 (1878-1901), Ekteviede 1894-1896, side 147. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Er ikke spesielt kjent i Rendalen, men har bygdebøkene, - og oldemor derfra. Lisa Bergset har jeg imidlertid ikke funnet.I den gamle bygdeboka for Øvre Rendalen (Bullboka) under Bergset på plassen Bekkelund/Skredderstuen er Anne Kristine Halstensdt f 1864 og Haagen Larsen Høystad f 1873 nevnt. De har iflg bygdeboka kun datteren Ingeborg (utflyttet), noe som vel kan indikere at Lisa Hågensdatter har andre foreldre eller er født utenfor sognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Fant under Høystad s. 153 i Bullboka ei lita opplysning til: Haagen f 1873 gift 1.gang med Anne Kristine Skrædderstuen Berkset f 1864, 2. gang med ei dame fra Trondheim. Kanhende kan det være et spor, - om vi nå opererer med riktig Haagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Takk igjen Marie, absolutt riktig familie. Det eneste som var ukjent var Höystad.Men ellers er navnene riktig.Visste ikke at han giftet seg gang nr. 2. Dette var intressant. Takk Marie! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei igjen Marie! Håper du er med fremdeles! Eller noen andre som kan hjelpe meg? Som Marie skriver så ble Hågen gift 2 gang med en dame som jeg vet heter Regine, fra Flatanger/Trondheim. Dette er de riktige foreldrene til Lisa f. 14/2-1913. De fikk et barn til, Kjell Erling f. 8/3-1914-15 Jeg ser at Marie skriver at hun fant sine opplysninger under Höystad s. 153 i Bullboka? Har nå bare faren til Hågen´s navn Lars Börresen. Ellers så var jeg tilbake til null....håper på hjelp! Takk Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

I Bullboka fortelles det at Lars Børresen (1850-1931) var skredder og kom fra Hedemarken (http://no.wikipedia.org/wiki/Hedemarken) . Hans kone - Karen Haagensdatter (1851-1927). - kom fra Haagenstad Berkset.Karens foreldre var Haagen Haagensen (1804- ) fra Ustu Berkset og Ambjørg Ottersdatter (1805- ) fra Gammelstu Berkset.Karens fars foreldre var Haagen Jensen (1765-1817) fra Søndre Høye og Maren Semingsdatter (1766-1855) fra Søndre Bolstad.Karens mors foreldre var Otter Simensen (1780-1814) på Gammelstu Berkset og Ingeborg Bergersdatter (1785-1867) fra Gammelstu Haukset.Karens farfars aner på Søndre Høye kan følges tilbake til kappelan Lars Jakonbsen Swante som døde i 1676.Karens farmors aner på søndre Holstad kan følges tilbake til Sæming Tollevsen (1680-1734) fra Bakken Undset.Karens morfars aner på Gammelstu Berkset kan følges tilbake til Otter Karlsen (1614- ).Karens mormors aner kan via Gammelstu Haukset følges tilbake til Paal Bergersen ( -1669) på nordre Bolstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen tusen takk Öystein! Dette var kjempefint! Nå har jeg hele den familien, nå skulle jeg bare hatt noe av Regine fra Flatanger/Trondheim..hun har vi ingenting om. Hågen giftet seg gang nr. 2 med denne damen. men familien vet ikke noe om henne. Er det noen som har en tråd til meg??? Har prövd selv, men dette var ikke lett!!! Takker for all hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Kan dette være et spor? Under dødsfall i Trondheim 1920-1923, skredder Haagen Bergseth med bosted Røros, døde på Trondheim hospital i 1921, gift mann, 48 år gammel og arving: hustru på Røros: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

I folketellingen fra 1900 er det to som heter Regine og bor i Flatanger i Nord-Trøndelag. Lager du et nytt tema hvor du får med Regine og Flatanger og Nord-Trøndelag som søkebegrep har du større sjanse til å treffe noen som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Takk så mye Randi, dette er 'vår' Haagen, Bergseth er etternavnet vi kjenner. Synd at ikke navnet på hans kone var oppfört, men det er da sikkert Regine. Tenker på det du skrev Öystein, anene til Karen, kan jeg lese denne Bullboka på nettet?Hadde värt artig for familien å se alle navnene vet du...helt til topps..! Kunne også värt artig og visst hvor Karen og Lars Börresen giftet seg...kanskje det var oppfört födselsdato på denne mannen?? Takk, jeg tar opp Regine i nytt tema! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Lars Børresen og Karen Haagensdatter giftet seg i Øvre Rendalen i 1872: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=0433viel>Lenke Her fra kirkeboka, se par nr. 15: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Rendal, Ministerialbok nr. 6 (1867-1877), Ekteviede 1872, side 213. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Takk igjen Randi, du har gjort en kjempejobb for meg! Börre Larsen var han fra Hoel i Vang...? Skal bli spennende å se om det finns noe mer om han..? Takk og god natt Randi. mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Jacob B. Bulls 'Rendalen' kan såvidt jeg vet desverre ikke leses på nett, men den kan fjernlånes i norske bibliotek. Jeg vet ikke om den kan lånes over riksgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen takk for den gode infoen Öystein, da kan vi låne denne boken.Familien jeg hjelper bor jo i Norge:-) Har fremdeles et kjempeproblem med å finne denne Börre Larsen, ser ikke noen födselsdato eller annen info om ham. Er det noen andre som har peiling på denne karen??? Vanskelig nött! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.