Gå til innhold
Arkivverket

[#59153] feil navn på gravlagt barn i Værøy ?


Gjest Anne J. Engmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne J. Engmo

Er det mulig at presten kan ha skrevet inn feil navn i kirkeboka på et barn som døde i 1843? Sitter her og skjønner ingenting.Saken er den at min tipp-tippoldefar Erich Johannesen fikk 8 barn. Jeg har videre skjebne til alle unntatt nr.6 i flokken,Hanna Birgithe,f.4/4 1841 .Henne har jeg ikke funnet igjen som konfirmert eller gift,og ikke finner jeg henne i folketellingene heller.Satt i kveld og skulle dobbelsjekke om hun døde som barn,og fant da søsteren Mette Marie:(nr.6 h.side)[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16706&idx_id=16706&uid=ny&idx_side=-59>Lenke Problemet er bare at henne har jeg som konfirmert:Lenke og som gift i 1858:(nederst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

For meg ser det ut som presten har ført inn at hun som døde var 5 år, altså født i 1838. Dette stemmer jo overens med alderen til konfirmanten, 18 år i 1856 og bruden, 20 år i 1858. Kan presten ha hentet opplysningene om den avdøde fra feil dåpsbarn i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ser jo faktisk ut til at det er sånn feilen har oppstått.Men ærlig talt - hvordan var det mulig å gjøre en sånn tabbe uten å rette den opp igjen, på ei lita øy hvor alle kjente alle ? Ble det ikke skrevet dødsattester når små barn døde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Finnes det en klokkerbok du kan sjekke? Klokkeren (kirkesanger) var jo som oftest en lokal lærer, og han burde jo ha god lokalkunnskap.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Desverre,slik jeg har forstått det,finnes det bare klokkerbøker på Værøy fra 1884,iallefall i den oversikten jeg får opp på Dis Norge.Men ser at det finnes noe som heter:Lensmennenes dødslister,som starter 1818, og er på mikrofilm. Får prøve på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Det er nok sannsynlig at feilen har oppstått slik Johan antyder i innlegg (2). Eg har sett liknande, for eksempel at ei mor ved dåp er forveksla med søstera sitt navn.Det er menneskelig å feile. Eg synes det er imponerande at det er så få feil i kirkebøkene. Dei hadde sikkkert travle tider innimellom før i tida også. Noen ganger hadde dei viktigare ting enn kontorarbeid å ta seg av.Eg trur ikkje det blei skreven dødsattester eller fødselsattester på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Nei,det blir nok umulig å finne ut eksakt hvordan det har skjedd.Men hjertelig takk for svar,og mulige forklaringer. Har nå fått opplyst at jeg neppe vil finne noe i lensmennenes dødslister heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hvorfor vil du ikke finne noe i lensmannens dødsfallslister?Jeg kjenner best hvordan det er her i Østfold fra 1830-tallet, og her er i hvert fall disse protokollrekkene en glimrende kilde. Det samme med de tilsvarende protokoller fra sorenskriveren.Et spesielt tilfelle, hvor de var særlig nyttige for meg, var i Rakkestad på 1830- og 1840-tallet. Jeg hadde husmannsfolk blant tippene som det var vanskelig å finne ut når døde. Endte opp med flere kandidater med rett navn, men flyttinger og omtrentelige aldersangivelser gjorde det vanskelig å sirkle inn de riktige. Her ble sorenskriverens protokoller redningen. Selv om det ikke var etterlatt noe til skifte, var nemlig arvingene oppramset med alle detaljer om alder, bopel og det hele.Nå er nok ikke alle lister like nøye, men et navn vil de vel i hvert fall inneholde?Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Takk for den,da skal jeg prøve likevel. Han jeg snakket med,var riktignok ikke 100% sikker,men mente at det kun var personer det var skifte etter som var innført der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Nå kan det jo være mange ulike typer av protokollrekker, men i de jeg tenker på er det dødsfallsanmeldelsene som er registrert. Hvorvidt dødsfallet så ledet til et skifte, er en helt annen sak, og gjerne anmerket.Imdidlertid er det nok sjelden man har tatt seg bryet med å notere arvinger om det ikke var noe å skifte, slik som i mitt eksempel fra Rakkestad. Derimot vil den som anmelder dødsfallet være notert, og det kan ofte også være en god ledetråd.Synes du skal gjøre et forsøk jeg, man vet jo aldri hva kildene inneholder før man har sett etter. Så blir det spennende å høre hva det hele førte til.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.