Gå til innhold
Arkivverket

[#59162] Lars Gustav Öqvist fra Sverige f.ca 1794


Gjest Odd Fredrik Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Fredrik Ellingsen

Lars Gustav Öqvist f.1794.Dukker opp i Vågan rundt 1837. Dør der i Gullvika 1854,'60 år gml. Har hørt at Öqvist er et soldatnavn. Noen som kan kaste lys over denne nøtten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Det finns många med efternamnet Öqvist-Öquist-Ökvist bl.a i Nederluleå och Nederkalix. Har sökt Lars Gustav f ca 1794 i Dis m.fl men ingen träff. Vet du vilken ort i Sverige han flyttade från? Det bör stå på inflyttningsattesten som han hade med sig runt 1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Fredrik Ellingsen

Hallo! Nei det finnes ingen flytteattest.Kirkebøkene for Vågan før 1844 finnes ikke.Jeg har ingen spor etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ulla Bagge

Hej igen! Nu har jag ögnat igenom födelseböckerna i församlingarna i Norrbotten och hittat en enda Lars Gustav!Lars Gustav född 1795 25/5 Luleåföräldrar: Glasmästare Eric Wikgren och Maria Holm gifta 1784 9/11 (Luleå födelsebok C:3 sid 138, Gid 1985.45.68100)Familjen finns i hfl A1:2 1778-1800 sid 166, gård 84. Lars Gustavs namn står ej – bara son. (Gid 1985.2.57500).I nästa hfl kan jag inte återfinna dem. Har också tittat i Nederluleå – Gamla Staden, men där är dom inte heller. Flyttningslängder saknas. Inflyttningsattester finns i Nederluleå 1798, 1803 -1845 – det är alltså lösa blad och åren runt 1800 saknas. Så jag kan inte säga om denne Lars Gustav tog namnet Öqvist och flyttade till Norge.Vet inte om detta är värt att fortsätta på? Jag hade nog först försökt hitta mer om honom i Norge. Även om det inte finns några skannade böcker från tiden runt 1837, så kan det väl finnas t.ex vigsel- o flyttningsattester bevarade i arkiven? Jag håller tummarna att du finner honom. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Fredrik Ellingsen

Tusen takk! Det finnes ikke vigselsattest da han ikke var gift. Har ikke funnet noen flyttingsattest heller. Har dessverre ingen andre opplysninger enn at han er nevnt noen ganger i kirkebøkene for Vågan etter 1844. Som fadder,sin sønns konfirmasjon og giftermål samt sin død i 1854.Der står det at han er 60 år.Han er bare nevnt i militære ruller fra 1850 som sjøvant.Ikke hvor han er født.Dessverre er det ikke meget å gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.