Gå til innhold
Arkivverket

[#59164] Slekten Weinberg


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Janus Claudius Ørfeldt (ca. 1740-16. 8. 1806), kremmer i Trondheim i 1801, ble gift den 11. februar 1774 med Alette Katrine Weinberg. Alette Katrine skal være født i Kristiansund 1753 og død på Hegge ved Steinkjer i 1834. Kilde for mine opplysninger om Ør(n)feldt-slekta er Nord-Trøndelag Historielag: Årbok 1960 - ”Notater om Ørnfeldtslekta” v/ John Aasum, fylkeskonservator i NT.Er det noen der ute som har greie på dette slektsnavnet Weinberg? Jeg har ikke greid å finne ut av hvor det kommer fra eller hvem som var foreldre til Alette Katrine. Navnet virker tyskklingende ('vinfjellet?'), og under et tilfeldig søk på Google finner jeg blant navnebærerne en amerikansk fysiker av jødisk slekt. Jeg er veldig nysgjerrig på å finne ut mer, hvis det er mulig. Er det noen som vet om det finnes kilder fra Kristiansund fra denne perioden.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Det var da et flott bidrag det! Takker så meget Jan Frode =) Spørsmålet om utenlandsk (tysk?) opphav står imidlertd fremdeles ved lag.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg finner ikke begravelsen til Johan Hendrich Weinberg i kirkeboken for Kristiansund 1758. Derimot begraves to av barna hans dette året:Johan Christian 22. april, 2 år og 10 måneder gammelMargrethe Mechlenborg 15. oktober, 5 måneder og 14 dager gammelLenkeDet kan jo tyde på at Johan H. Weinberg kom fra Meklenburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk for informasjonen! Ja, en kobling til Mecklenburg virker ikke usannsynlig. Det var vel en del som kom derfra til Norge.Kan det dreie seg om samme person som den Johan Heinrich Weinberg som gifter seg i Garnisons sogn, København 7. 6. 1754 med Anna Sophia Nielsen? (Ref. FamilySearch)Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jan Frode,Jeg tolker navnet i begge innførslene som Johan Hendrich Weinbergs. S'en i Weinbergs er genitivsendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det kan jo være han Gesellen her i Bergen han var født i Bremen:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=43&filnamn=Ges1675&gardpostnr=463&merk=463#ovre>Lenkeog denne:Hefte nr: 16 Fullført: 5/25/1776 ----------------------------------------------------------- Den 16de Rohde Undersøgt og bereignet till Michaelij 1775ranskibert av: Håkon HauglandLenkeHan du finner viet i 1754 er i Oeders telling fra 1771 og i Folketelingen 1787 i København:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Gesellen var et interessant spor. Hvor gammel kan han ha vært i tjenesteåret 1731?Hvis Alette Katrine Weinberg skulle være født ca. 1753 i Kristiansund, så ville jeg vel tro det var mest sannsynlig at det dreide seg om han som giftet seg i 1740. Men det er jo ikke så mye å dra en konklusjon av.Kaptein Grawbow høres mer tysk enn dansk ut for meg. Jeg vet ikke hvor Lambert Neukirchen ligger, men hvis noen har noe informasjon om dette stedet kunne det være interessant å se om det fantes militære kilder derfra.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.