Gå til innhold
Arkivverket

[#59166] Skriftyding: Hva skrev presten i dagregisteret?


Gjest marit. elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit. elisebet totland
LenkeKan noen se hva presten Knudsen i Sande skrev april 15, venstre spalte:...........Christiania Og hva skrev han 31.mai, andre linje ..om ... Drammen ... Vet noen hva tallet til høyre står for? Kan det være hvor mange mennesker/tilhørere saken/ den kirkelige tjenesten gjaldt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Forsøker meg:15 april: 'Til... ved Le... Arups Begravelse i Christiania'31.mai på linje to som du mener det står Drammen tyder jeg: ...Om eftermiddagen Begravelse for 81aarige Hans Andersen To...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

15 april: 'Tilstede ved biskop Arups begravelse i Christiania'. Arup døde i 1874. Tallet til høyre gjelder communicanter, dvs deltakere ved nattverden 31 mai klarte jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Takk så langt! Tydingen av første setning er nok riktig, slik dere foreslår.Jeg trodde også tallet til høyre var nattverdgjester e.l. men det står et ett-tall ved en begravelse (?)Hva med neste linje etter 31.mai, altså 1.juni? Jeg mener siste ordet her er fengsel, eller er det bare jeg som leser inn det jeg tror presten gjorde den dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'besøgeten Fange i Fængslet'Angående 1-tallene, så er det ikke begravelser, men utførelse av nattverd ved sykebesøk, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

31. mai er det: 'Om eftermiddagen Sogne[...] for[?] 81aarige Hans Andersen Tollefsrud'Dette ordet 'Sogne[...]' får jeg ikke helt tak på, men det går igjen flere ganger, f.eks. 22. april:'Sogne[...] hos den syge Olding Hans Olsen Myre [...]'Det må betegne at presten var ute i sognet og utførte oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Til 9 og 10, Ja, da gir det mening at det dreier seg om nattverd. Litt verre når det er dødsfall...Til 8: Dette var spennende. Tror du har rett. Og nå er jeg virkelig inne på et viktig spor. Jeg vet nemlig fra botsfengselet at direktøren der sier at to fanger skal innom til Knudsen etter løslatelse. Jeg lurer altså på om de tok veien til han, eller hvor de ble av. Fangene 'mine' ble løslatt 5. og 23. mai, og jeg håpte å finne spor etter dem i dasregisteret til Knudesn, som jeg fra før vet pleide å skrive detaljerte registre.Men at han drar på besøk 31.mai, er akkurt en uke for sent. At han har kontakt med flere fanger akkurat disse dagene, er heller ikke så så sansynlig.Kan det første ordet være noe annet enn 'besøk'? Jeg er på jakt etter detaljer her fordi jeg skriver en biografi der dette forteller litt om hvilken vending livet til en mann tok. Setter derfor stor pris på hjelp fra erfarne skrifttydere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg leser dette slik:Første: Tilstede ved Biskop Arups Begravelse i ChristianiaAndre: Om Eftermiddagen Sognebud hos hr. Stavigs Hans Auensen(?) Tollefsrud.Kan ikke se at Drammen er nevnt!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg roter! 'hos den 81-aarige Hans osv' står det. Når det gjelder innførselen 1. juni, leser jeg det som 'besøgte en Fange i Fængslet' Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Takk for god hjelp! Da er det i alle fall stadfestet at han hadde kontakt med fengselet angående en fange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.