Gå til innhold
Arkivverket

[#59171] Johanna i ødemarka


Gjest Pia Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Johansen

Hei har fått tips om at jeg bør sjekke opp vedr Johanna i Ødemarka som har vært omtalt i et ukeblad rundt 70 tallet.Denne Johanna skal muligens ha bodd i Øksfjord, Finnmark eller i allefall i område Troms /Finnmark.Hun har altså ingenting å gjøre med den legendariske Anna i Ødemarka.Lurer på om noen vet hvem som ble kalt for Johanna i Ødemarka? og evt hvilket ukeblad hun har vært omtalt i og når?Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Det er ikke Johanna Johansen som blant annet bodde i Alta du tenker på? Hun ble omtalt i ukeblader på 1970- og 1980-tallet. Det ble også skrevet en bok om henne av Arild Mikkelsen med tittelen 'Johanna Tordenskioldsdatter'. Den utkom 1983.Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg mener å kunne huske å ha lest den historien som ungdom, ble hun enke, hadde flere barn, bodde i en trang fjordarm og drev med fiske og drev et lite gårdsbruk, et hardt mannfolkliv til kvinne å være? Det var sikkert bilde av henne, med blått koneforkle på, avbildet på kjøkkenet med et krus i neven, ganske 'stor' og mannhaftig, furet, værbitt etter et hardt liv?Rart at disse minnene dukket opp...... skal bli artig å se om du får mer håndfaste napp en dette her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hvis dette er riktige Johanna, het faren Salmar Tordenskiold. Jeg finner en Salmar i FT 1900 i Talvik (ved Alta). Kanskje dette er faren? LenkeLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Du verden dette var jo kjempe respons:)Tusen takk til alle bidrag, da får vi håpe kanskje noen med kjennskap til Johanna Johansen (Tordenskold) dukker opp og kanskje kan si noe om evt ektemann og barn.Kanskje en ide å prøve å få tak i den boken også, er man heldig står det noe i boken om hennes familie som ektemann og barn :)Mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei Pia.Såfremt det ikke dreier seg om to helt forskjellige bøker og to forskjellige Johannaer og/eller Annaer, så har jeg lest denne boka om denne dyktige kvinnen som bodde i Finnmark. Fantastisk bok om et utrolig hardt liv i en av Finnmarks mest værharde fjordarmer.Jeg har faktisk kontaktet et av oldebarna hennes pr. mail og håper at han vil skrive noe her. Han er i familie med meg.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Marianne, når du nevner Anna så er det utgitt bok om en annen sliter fra Finnmark, Dankert-Anna som bodde i Hasvik kommune på Sørøya.Tror det var Arild Mikkelsen som skrev den også.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Ja, det var Dankert-Anna jeg leste. Syntes nok at det som kom frem her 'både stemte og ikke stemte', hvis jeg kan si det slik.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 8: Jeg har boken hjemme (den har tilogmed havnet blant 'prydbøkene' i stuen og ikke på kontoret!) og skal forsøke å ta en titt i den i kveld.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Kjempe flott Dag T:)Jeg har nemlig tidligere kjøpt bøkene om Dankert Anna og Anna i Ødemarka fordi familien mente at vi hadde noe familiebånd på et eller annet vis.Men da jeg ikke fann noe stoff som indikerte dette i de to bøkene ble det stopp. Så var det å prøve med nye innfallsvinkler og da kom det fram i helgen at det er Johanna i Ødemarka.Er derfor dette er av interesse for å finne ut om det stemmer. Er ikke så greit når besteforeldre og oldeforeldre er døde for de kunne gitt meg svar.Om du ønsker Dag T. kan du evt sende meg en mail: pia2001@start.no ifall det skulle dreie seg om nålevende personer.Mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Da har jeg fått tak i boken om Johanna Tordensjoldsdatter også kjent som Johanna i ødemarka!Fantastisk spennende bok, klarte ikke legge fra meg boken da jeg først begynte å lese den.Men boken gir egentlig ikke så mange svar sett i slektsforskningsøyne!Jeg lurer derfor på om noen har kjennskap til Johanna og evt etterkommere eller har kunnskap om hennes 3. ektemann Arne (Johansen?). Det er primært han jeg prøver å finne ut av. Hvor er han fra og når døde han?I boken er nevnt Herdis født ca 1938 og Sigmund født 1941. ukjent etternavn på disse to barna fra første ekteskap med Håkon.For de som er lokalkjent i området Alta er Lokkarfjord og Seljedal nevnt som bosteder.Viser til innlegg 14 hvor min mailadresse fremkommer om noen skulle ha info om nålevende slekt som ikke bør legges ut her.Mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hei saken er nå løst etter at jeg også laget et innlegg under Alta på Dis foum LenkeFikk raskt en pm med et etternavn som gjorde at ballen begynte å rulle og etter mange telefonsamtaler har jeg nå snakket lenge å vel med familie av Arne.Alltid kjekt med hjelp så man får løse tråder på plass:)Mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.