Gå til innhold
Arkivverket

[#59172] AA Høvåg Tønnes Andreas Sørensen f. 1822, gift i Bergen 1853


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Tønnes gifter seg i Bergen med Henrikke Sjursdtr. fra Bergen. Ved vielsen er det opgitt at han kommer fra Vestre Moland. Han er oppgitt til 30 år.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=vigd1816&gardpostnr=2151&merk=2151#ovre>LenkeFinner en Tønnes Andreas døpt 29 des 1822 i kirkeboken for Høvåg i Vestre Moland.LenkeForeldre er Søren Hansen (Heløe?) og Serine Marie Tønnesdtr.Finner en Søren Hansen 7 år i Ft 1801 Aarisnæs IndreLenkeog en Serine Marie Tønnesdtr. 10 år i FT 1801 Ulvøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det ser ut som det finnes en bygdebok fra området:Moland Austre Moland - ei bygdebok 1959 Kristen Weierholt /

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiTakk for opplysningene.. Den boken har de ikke på biblioteket i Bergen. Og den tar jo for seg Austre Moland. Er Vestre Moland min mann kommer fra. Men om det kan være nor å finne i den boken du viser til vet ikke jeg.Ang. Tønnes, så ser det jo bra ut så langt, men ikke så enkelt med gårdsnavn og slikt når man ikke er så kjent i området. MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer gifter foreldrene seg: los Søren Hansen Helløe, 24 år og pigen Serine Marie Tønnesdatter 26 år, i Vestre Moland/ Høvåg, Vestre Moland. Alderen deres kan passe med de personene du henviser til i innlegg nr. 1, fra folketellingene i 1801. Ser at det er en Nicolai Tønnessen som bror til Sirene Marie i 1801, og det er en forlover ved hennes ekteskap: Nicolai Tønnessen Helløe, vel den samme personen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
Lenkesjekk nr. 10 av pigene, lengst nede, i rekken før den som begynner med 1808. Her er Severine Tønnesdatter Heløen, 14 1/2 år gammel, kondirmert i Vestre Moland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fra Familysearch.com:SERENE MARIA Christening: 24 MAR 1792 Vestre Moland, Aust-Agder, Father: THONNIS ANDR. OSMUNDSEN Mother: JOHANNE NIELSDRLenkeHer er hun, født i 'Ullesund', ant-øverst på høyre rad. Som du ser, er en av fadrene fra Heløen, då det er i det aktuelle området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeOg her blir konfirmant nr. 13: Søren Hansen Heløen, 15 år, konfirmert i 1809, Vestre Moland. Jeg finner han ikke døpt ved søk på Familysearch.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Helt supert.Da har jeg:2. Tønnes Andreas Sørensen Helløe f. 18224. Søren Hansen Helløe f 1794 5. Serine Marie Tønnesdtr. Ullesund f. 17928. Hans Sørensen f. ca. 1751 FT 1801 9. Marthe Thomasdtr. ca. 1756 FT 180110. Tønnes And. Osmunsen f. ca 1763 FT 1801 11. Johanne Nilsdtr. f. ca. 1763 FT 1801Men nå er det vel ikke så enkelt å komme noe videre?MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fra Familysearch:HANS SORENSEN Pedigree Marriages: Spouse: MARTHE THOMASDR Family Marriage: 01 DEC 1793 Vestre Moland, Aust-Agder, NorwayDet ser ut til at han har vært gift med en Ingeborg Thomasdatter i 1792 (en søster som er død?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
Lenkenr. 12 fra toppen: Marthe Thomasdatter Grimsøen døpre i V. Moland i 1756, men jeg vet ikke om det fremgår hvem som er foreldre her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Helge Danielsen har mye Høvåg-folk i sin database: http://sandoybukta.org/Slekt/Hovaag_folk/index.htmAustre Moland er øst for Arendal, mens Vestre Moland er noe ganske annet - og nå en del av Lillesand. Der er ikke bygdebok for Høvåg ennå, men jeg mener å ha sett at man forsøker å få til noe nå.- Jarl - (som var i Høvåg, min fars barndoms bygd, i kveld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeNederst til venstre gifter Thomas Olsen Grimsøen og Sara Børildsdatter ibid seg, Familysearch oppgir at han er f. ca. 1731 og hun ca. 1735 (hvor har de det fra? det fremgår ikke her, såvidt jeg kan se)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Utrolig hva du finner.Ble litt rotet det jeg satt opp isted. Prøver på nytt.Da har jeg:2. Tønnes Andreas Sørensen Helløe f. 1822 4. Søren Hansen Helløe f 1794. Gift 8 nov. 1818 med5. Serine Marie Tønnesdtr. Ullesund f. 1792 8. Hans Sørensen f. ca. 1751 FT 1801. Gift 1 des. 1793 med9. Marthe Thomasdtr. ca. 1756 FT 1801 10. Tønnes And. Osmunsen f. ca 1763 FT 1801. Gift ? med11. Johanne Nilsdtr. f. ca. 1763 FT 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

TONNIS ANDREAS OSMUNDSEN Pedigree Male Event(s): Birth: Christening: 09 DEC 1764 Vestre Moland, Aust-Agder, Norway Death: Burial: Parents: Father: OSMUND OLSEN Family Mother: SARAH AORENSDATTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det finnes 2 Johanne Nilsdatter f. i Austre Moland i 1762, døtre av henhv Nils Joensen og Nils Thomasen, sjekk på Familysearch.com. Det trenger jo ikke være noen av disse, da,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ang. innlegg 18Her er en mulig Sara Børildsdtr/Bæruldsdtr. 71 år hos sin sønn Nils Thommassen 27 år + mulig søster av Nils, Anne 38 år.FT 1801Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.