Gå til innhold
Arkivverket

[#59173] hyrekontrakter


Gjest marit. elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit. elisebet totland

Er det noen som erfaring med hyrekontrakter? Finnes det slike som er digitalisert, evt. andre steder enn her på digitalarkivet. Området rundt Arendal rundt 1870 er av interesse for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er svært interessert i å få høre om hva du finner ut. Fint om du kan dele opplysninger fra sjøfartsmuseet med oss her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

I forbindelse med mønstring ble det laget bemanningslister med navn på de påmønstrede, stilling og hyre. Disse ble påført endringer underveis, f.eks hvis folk mønstret av, nye påmønstringer etc. Det er statsarkivene som har arkivene etter mønstringsvesenet. Min erfaring er at dette materialet har vært utsatt for kassasjon i forbindelse med avlevering. Men i den grad slikt materiale eksisterer, så er det altså vedkommende statsarkiv som sitter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Jeg tar kontakt med sjøfartsmuseet, og skal gi tilbakemelding om resultat her på dette fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest marit. elisebet totland

Ja, jeg har fått hjelp fra Kjell Knudsen før. Det meste ligger nok i statsarkivene. Men Sjøfartsmuseet har også interessant hjemmeside når det gjelder slike opplysninger. Der ligger Malmsteinregisteret som har en bra oversikt over seilskip,; hvor og når de ble bygget, hvem som førte/eide dem og deres endelige skjebne. Navnelister har ikke sjøfarstmuseet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest marit. elisebet totland

Det er noen måneder siden jeg opprettet denne tråden, og er blitt litt visere etter å ha søkt litt i sjømannsruller på statsarkivet.Men jeg mener å ha lest at det også er oversikter over hva som skjedde ombord på båtene under seilasene. Hva heter disse registrene, og er de evt å finne på statsarkivene, de også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Takk til Yngve. Greit å se hvordan de ser ut.Her er det ikke plass for noen utflyllende kommentarer om det som har skjedd på reisen. Finnes det noen type skipsbøker som har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

På baksiden av disse mannskapslistene kan det være kommentarer og påtegninger, om sjøfolk som har rømt i havn, som ligger igjen syke, eller som er døde. Og der står det om behov for nye sjæøfolk som er mønstret underveis. Der kan det stå om at skipet er oppbrakt av engelske krigsskip (1808-1814). Så dette kan være en virkelig god kilde.Men beste kilden vil jo være skipsloggen, men den er normalt ikke avlevert til offentlige arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Her fikk jeg svar på det jeg lurte på. Hjertelig takk til Yngve ( som hjelper oss amatører også på en lørdag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.